Employer branding: je leest er steeds vaker over. En dat is niet zo vreemd. De arbeidsmarkt staat onder druk. Het werkloosheidspercentage is zelden zo laag geweest. Sollicitanten hebben het voor het uitzoeken. Als werkgever moet je dan ook alle zeilen bijzetten om aan personeel te komen. Het zal er waarschijnlijk ook niet makkelijker op gaan worden: de arbeidsmarkt vergrijst en de naoorlogse generatie verlaat juist de komende jaren in groten getale de arbeidsmarkt, terwijl de instroom van jonge mensen achterblijft. Dan komt het erop aan dat je je op de juiste wijze presenteert als aantrekkelijke werkgever in de strijd om de schaarse kandidaat.

Wat is employer branding eigenlijk?

‘Employer branding’ is een term uit de marketing. Het betekent zoveel als je bedrijf neerzetten als een merk op de arbeidsmarkt. Een merk dat een betekenis heeft, herkenbaar is en aantrekkelijk is voor actieve en passieve werkzoekenden. Iets wat heel veel (MKB) bedrijven blijkbaar heel moeilijk vinden. In onze werkzaamheden als specialist in arbeidsmarktcommunicatie zien we dan ook maar al te vaak ‘werken bij’ pagina’s op bedrijfswebsites die online niet vindbaar zijn, nauwelijks aantrekkelijk zijn voor een werkzoekende en bovendien ondersteund worden door wervingsuitingen die inhoudelijk zo tenenkrommend slecht zijn dat kandidaten niet eens de moeite nemen om te solliciteren. Vage kreten als ‘We zijn een innovatief bedrijf’, ‘we zoeken iemand die flexibel is en geen 9 tot 5 mentaliteit heeft’, ‘een teamplayer’: je wordt ermee overspoeld. Met dat soort termen gaat het je echt niet lukken in een verkrappende arbeidsmarkt om de juiste kandidaten te vinden voor je vacature. Maar wat moet je dan wel doen?

4 tips voor online employer branding

Tegenwoordig is iedereen online. Ook als het gaat om werkgerelateerde zaken. Daarom is het belangrijk dat je als werkgever online op de juiste wijze jouw ‘werkgeversmerk’ neerzet op de arbeidsmarkt. En daar zijn een paar dingen voor nodig.

Tip 1: neem de kandidaat serieus

Realiseer je dat de website van je bedrijf bedoeld is voor je klanten. Op je bedrijfswebsite gaat het om de producten of diensten die je bedrijf verkoopt. Dit doe je niet om de werving van medewerkers. Het helpt ook niet om dan maar gewoon een paar pagina’s aan jouw bedrijfssite toe te voegen voor sollicitanten. Sollicitanten hebben immers totaal andere behoeften dan informatie over de producten en diensten die je verkoopt. Zij willen weten waarom je bedrijf zo aantrekkelijk is om voor te werken. Hoe zij zichzelf er kunnen ontwikkelen, wat de uitdagingen in jouw bedrijf op hun vakgebied zijn, hoe de sfeer in het bedrijf is, wat de perspectieven zijn die jij als werkgever biedt aan medewerkers enz. Dat betekent dus: maak een aparte ‘werken bij’ site, die jouw bedrijf helemaal en uitsluitend neerzet als werkgever. Neem de kandidaat serieus.

Tip 2: verleid de kandidaat

Realiseer je dat sollicitanten helemaal niets hebben aan holle containerbegrippen als je je bedrijf online presenteert. Maak je wervingsuitingen concreet, specifiek en aantrekkelijk voor de sollicitant en zorg dat je echt een verschil maakt met al die bedrijven die zich met vage, nietszeggende termen presenteren aan de arbeidsmarkt. Ga daarbij niet uit van wat je te zeggen hebt, maar denk na over wat kandidaten zichzelf voor vragen zouden stellen als ze kennis maken met je bedrijf. Ga daar op in in je wervingsuitingen. Benoem de dingen waarvan je mag verwachten dat ze voor de kandidaat belangrijk zijn. Niet alleen de dingen die je zelf belangrijk vindt. Het gaat erom dat je de kandidaat verleidt.

Tip 3: reageer vlot op sollicitanten

Er is niets zo slordig en storend als werkgevers die mensen uitnodigen om te solliciteren en vervolgens dagen of soms zelfs weken wachten met het geven van een reactie. Reageer dus vlot en maak daarbij gebruik van handige online tools die eenvoudig aan je website te koppelen zijn. Tools die geautomatiseerd direct na een sollicitatie een gepersonaliseerde reactie retour sturen, inclusief een boodschap wanneer de sollicitant meer hoort. Ook zo laat je zien dat je de kandidaat serieus neemt.

Tip 4: Wees niet alleen bezig met branding als werkgever als je een vacature hebt

Online employer branding is niet iets dat je alleen doet als je een vacature hebt. Het is een doorlopende online profilering op de arbeidsmarkt, ondersteund met campagnes en acties. Iets dat je op moet bouwen en onderhouden. Met de juiste online marketingtechnieken hoeft dat niet heel ingewikkeld en duur te zijn. Door gebruik te maken van LinkedIn, Facebook, Google Ads, Instagram etc. kan je bezoekers naar je ‘werken bij’ site brengen. Een stuk goedkoper (en vaak effectiever) dan al die peperdure werving-, selectie- en uitzendbureaus die je aan personeel willen helpen.

Wil je meer weten over online employer branding?

Lees dan verder op onze website!

Arie van Loopik