Het doel van Carpet Bombing is niet om verkopen te genereren. Maar om meer inzicht te krijgen in jouw doelgroep. Lees hier wat de strategie precies inhoudt en hoe je dit toepast.
De Facebook Carpet Bombing-strategie. Het is precies zoals het klinkt: absoluut iedereen bombarderen met je advertenties. Klinkt onlogisch? Klopt, want Facebook adverteren maakt het toch juist mogelijk om specifiek te targeten op eigenschappen en interesses. Maar wat als je doelgroep zich moeilijk in bepaalde karakteristieken laat vangen? Stel dat je bijvoorbeeld een loodgieter bent en je wilt op Facebook adverteren: hoe kies je dan de juiste doelgroep?Dan is de Carpet Bombing-strategie een oplossing.
Je zet een campagne op en het enige wat je van Facebook vraagt, is om mensen te targeten (als je dat nog zo mag noemen) op een specifieke locatie en bijvoorbeeld binnen een bepaalde leeftijdscategorie.
Je kunt natuurlijk verschillende voorwaarden kiezen. Maar probeer het zo breed mogelijk te houden.
Het algoritme van Facebook zal dan een paar duizenden vertoningen genereren om erachter te komen wie de mensen zijn die interactie hebben met je advertentie. Dit kost veel budget, misschien wel richting de 100 euro per dag. Maar dan heb je ook wat.
Facebook zal mensen pre-kwalificeren die het beste bij je passen. Deze gegevens kun je dus weer gebruiken voor je volgende campagne. Een goede start voor jouw klantsegmentatie-strategie.
Het voordeel van deze aanpak is dat je een doelgroep samenstelt die bewezen interesse heeft getoond. Zij hebben immers op je eerste advertentie geklikt.
Wanneer de targetingopties van social advertising niet toereikend zijn om jouw doelgroep te bereiken is dit een goede optie. Dit is vaak het geval in de B2B, maar geldt ook voor lokale bedrijven waar iedereen zo nu en dan behoefte aan heeft, zoals loodgieters of installateurs. Ook als je nog bezig bent met het vinden van product-marketfit, kan dit je strategie zijn.
De kosten-per-klik zijn in de eerste fase natuurlijk erg hoog. Maar uiteindelijk betaalt het zich terug in de hoge respons van mensen die jij de tweede of derde ad laat zien. Ga maar eens na: als jij intensief een doelgroep target waarvan je vermoedt dat zij geïnteresseerd zijn, loop je het risico dat je doelgroep te klein of niet relevant genoeg is. Het gevolg? Weinig zichtbaarheid en weinig clicks tegen hoge kosten-per-klik.
Meer lezen over deze strategie? Lees verder op Wonderthing.
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.