Zoals het een gepassioneerde contentmarketeer betaamt, verdiepte ik me na mijn vakantie in IJslandse contentmarketing en kwam ik een mooie case tegen. Die vulkaanuitbarsting zorgde namelijk niet alleen voor chaos, maar het zette IJsland ook op de kaart als toeristische bestemming!
Kun jij je de uitbarsting van die vulkaan met de moeilijke naam in IJsland nog herinneren? De Eyjafjallajökull zorgde tien jaar geleden voor zo’n grote vulkanische aswolk dat het vliegverkeer in vrijwel heel Europa plat lag. Ik kon het me bijna niet voorstellen, toen ik eerder deze maand langs deze vulkaan reed. Zo vredig lag ‘ie erbij. Zoals het een gepassioneerde contentmarketeer betaamt, verdiepte ik me na mijn vakantie in IJslandse contentmarketing en kwam ik een mooie case tegen. Die vulkaanuitbarsting zorgde namelijk niet alleen voor chaos, maar het zette IJsland ook op de kaart als toeristische bestemming!
De coronacrisis heeft een flinke impact gehad op het aantal toeristen dat dit jaar IJsland bezocht. Het was zo rustig in het noorden van het eiland dat het moeilijk te geloven was dat er vorig jaar ruim twee miljoen buitenlandse overnachtende bezoekers waren (en dat op zo’n 360.000 inwoners). Dat aantal zal naar verwachting blijven stijgen. Toch was IJsland niet altijd zo’n populaire bestemming. Toerisme kwam pas echt op gang na de uitbarsting van de Eyjafjallajökull en dankzij een intensieve contentmarketingcampagne. Kyle Harper van Skyword.com vertelt er meer over.
In het midden van de jaren 90 begon toerisme in IJsland langzaam op gang te komen. Helaas sloeg de economische crisis in 2008 daar genadeloos hard toe. Toen er in 2010 ook nog eens een grote vulkaanuitbarsting was, leek het gedaan met toerisme in IJsland, maar het tegendeel is waar. Voor het eerst had iedereen het over het land. En hoewel dat in het begin misschien niet altijd in positieve zin was, lukte het IJsland met de (video)campagne ‘Inspired by Iceland’ om het beeld van het land te veranderen.
Hoe ze dat precies deden? IJsland maakte meer dan honderd video’s waarin ze allerlei kanten van het land lieten zien. Haper schrijft in zijn artikel dat het succes niet kwam door de hoge kwaliteit van de video’s die ze maakten. “It was successful because they built their rebranding strategy around displaying the aesthetic and experiences of their country in a way that invited audiences to take a piece of it with them.”
De makers gaven de kijkers het gevoel dat het land niet zo zeer exotisch was, maar vooral toegankelijk. Het ging er niet om dat IJsland zelf uniek, avontuurlijk en interessant was, maar dat als jij het land bezoekt, je zelf ook iets meer uniek, avontuurlijk en interessant wordt. Dat gevoel sprak veel mensen aan.
Inspired by Iceland is een mooi voorbeeld van een succesvolle contentmarketingcase. Het gaat er niet om wie jij als bedrijf (of land) bent, wat jouw product kan of welke kenmerken jouw dienst heeft. Het gaat erom wat het jouw doelgroep oplevert. Als je daarop inzet, kun je zelfs van de lastigste omstandigheden (zoals een vulkaanuitbarsting) iets moois maken.
PS Ook interessant: dankzij de uitbarsting van de IJslandse vulkaan begon KLM met het beantwoorden van klantvragen via social media. Je leest/hoort er meer over via: https://www.convinceandconvert.com/podcasts/episodes/a-volcano-created-a-world-class-social-media-program-for-klm-airlines/
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.