T-shaped marketing professionals zijn in de afgelopen jaren steeds relevanter geworden. Wat zijn T-shaped marketeers en hoe laten ze jouw bedrijf groeien? Lees het hier.
Vaak worden werknemers nog erg in hokjes geplaatst en beperkt tot de afdeling waarvoor ze zijn aangenomen. Maar sinds de opkomst van growth hacking is er ruimte ontstaan voor een nieuw type individu: de T-shaped marketeer. T-shaped marketingprofessionals zijn de afgelopen jaren steeds relevanter geworden. Dus wat is een T-shaped marketingprofessional en waarom is het waardevol voor jouw bedrijf?
Iemand die wordt beschouwt als een T-shaped professional beschikt, in tegenstelling tot een specialist, niet alleen over diepgaande gespecialiseerde kennis, maar ook over bredere ervaring op gebieden van andere relevante disciplines. Salesforce laat aan de hand van de onderstaande afbeelding zien hoe de skillset van T-shaped professionals, op het gebied van marketing, is opgebouwd.
Deze afbeelding geeft duidelijk weer waar de term T-shaped vandaan komt, ook al is de indeling per persoon verschillend. De manier waarop elke vaardigheid in het T-figuur geplaatst wordt, is persoonsafhankelijk, bepaald door de specialismen waarover iemand beschikt.
Digital marketing heeft zich ontwikkeld tot zo’n breed vakgebied dat mensen van alle soorten disciplines samen komen te werken. Voor het toepassen van een groeimindset, de key tot growth hacking, zijn cross-functionele eigenschappen erg belangrijk.
T-shaped marketingprofessionals hebben een breder begrip van de mogelijkheden van verschillende specialismen. Zo weten ze verbanden en mogelijkheden, die specialisten niet zouden zien, eerder te herkennen en te vertalen naar nieuwe tactieken. Deze aanpak stimuleert innovatie en creëert een sterkere synergie op de werkvloer.
Is jouw bedrijf klaar om te groeien?
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.