De wereld van seniorenmarketing verandert in rap tempo. Waar de cijfers in 2014 nog lieten zien dat senioren net hun weg naar het internet hadden gevonden, heeft deze groep het internet in 2018 volledig omarmd en worden de verschillen in het internetgebruik tussen de verschillende generaties alsmaar kleiner. Om senioren te bereiken en te binden draait het om vertrouwen. Dit geldt helemaal voor het online bereiken van senioren. Maar hoe doe je dit?

In dit artikel geven wij je tips bij het bouwen aan een betrouwbare en veilige online omgeving. Heb je na het lezen van dit artikel inhoudelijke vragen, stel ze in de chat. Zo krijg je direct antwoord op al jouw vragen.

Privacy en veiligheid

Uit onderzoek van het CBS (CBS. Hoe ervaren internetgebruikers hun digitale veiligheid, 2017) blijkt dat senioren zich van alle generaties het meest druk maken om hun online veiligheid en privacy. Ze geven aan wantrouwig te zijn ten opzichte van het plaatsen van persoonlijke informatie op sociale media, internetbankieren en het doen van online aankopen.

GDPR (General Data Protection Regulation)
Vanaf vrijdag 4 mei gaat de General Data Protection Regulation in Nederland en België volledig van kracht. Kort gezegd geeft deze wetgeving de burgers het recht om te bepalen of, wanneer, hoe en aan wie zijn of haar gegevens en informatie worden verstrekt en waartoe die gegevens mogen worden gebruikt.

Er bestaat een grote kans dat jouw onderneming ook met deze wetgeving te maken krijgt. Is jouw onderneming ingericht op deze nieuwe GDPR-wetgeving, communiceer hier met jouw bezoekers over via je website of webshop. Vertel in een nieuws- of blogartikel wat deze wet inhoudt en hoe jij er als ondernemer alles aan doet om ervoor te zorgen dat de persoonlijke informatie van jouw klant goed opgeborgen is en blijft. Wees transparant, maar bovenal: communiceer!

Omdat dit onderwerp al voor de nodige verwarring heeft gezorgd, hebben we in september van vorig jaar een artikel aan dit onderwerp gewijd. Wil je meer over de GDPR-wetgeving weten dan raden we je zeker aan dit artikel te lezen.

SSL
Het komt gelukkig steeds vaker voor: een beveiligde verbinding met het “SSL-certificaat”, te herkennen aan het gesloten hangslot in de adresbalk van je browser. Er hangen veel voordelen aan het hebben van een dergelijke SSL-verbinding: je website wordt beter (lees: hoger) geïndexeerd binnen de zoekresultaten, de data wordt versleuteld verzonden/ontvangen en bovenal laat je als bedrijf zien dat je waarde hecht aan security en de online privacy van je klant.

Ook voor deze beveiligde verbinding geldt: communiceer dat de persoonlijke gegevens versleuteld worden verzonden! Zeker wanneer je je richt op senioren is het belangrijk dat dergelijke informatie in één oogopslag zichtbaar is. Veel bedrijven/websites maken gebruik van een beveiligde SSL-verbinding, maar zeggen hier verder niks over op hun website. Vanuit marketing-oogpunt een gemiste kans, want niet elke bezoeker zal direct weten dat je gebruik maakt van een versleutelde verbinding. Door deze beveiligingsmaatregelen onder de aandacht van de bezoeker te brengen zorg je ervoor dat de bezoeker vertrouwen krijgt in de werkwijze van je onderneming. En het creëren van vertrouwen ligt aan de basis van iedere aankoop, zeker bij Senioren.

Versimpel het bestelproces
Er zijn nog veel bedrijven die het noodzakelijk achten om een account aan te maken voordat er een bestelling kan worden geplaatst . Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven waarbij het creëren van een account optioneel is. Desondanks wordt er tijdens het bestellen vaak naar informatie gevraagd die voor het plaatsen van de bestelling onnodig is. Denk bijvoorbeeld aan een geboortedatum of zowel een thuis- als mobiel telefoonnummer. Beperk het bestelproces enkel tot de noodzakelijke informatie en – zoals eerder genoemd – communiceer dat de informatie die gevraagd wordt op een veilige manier wordt verwerkt.

Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat vier op de tien senioren zich tien jaar jonger voelt dan ze werkelijk zijn. Het invullen van een geboortedatum kan in veel gevallen dus eerder een negatief effect op het aantal voltooide bestellingen hebben dan dat het je als onderneming iets op zal leveren.

Betrouwbaarheid

Reviews
Waarschijnlijk ken je het wel:  je bent op zoek naar een (nieuw) product en checkt, nog voordat je specificaties hebt bekeken, gelijk even de reviews. Je wilt namelijk graag weten welke ervaringen andere mensen met het product hebben gehad, zodat je achteraf niet voor ongewenste verrassingen komt te staan. Al deze reviews oefenen vervolgens  invloed uit op jouw keuze om een product wel of niet te kopen. Sommige bedrijven gaan pro-actief op zoek naar reviews. Onze collega Rien van Wolfswinkel ontving onlangs dit bericht (rechts) van Promovendum.

Veel review-systemen kunnen gekoppeld worden aan partijen als Google, waardoor je met positieve reviews beter scoort in de zoekmachine. Of wat te denken van Tripadvisor, een review-organisatie voor de Horeca branche. Scoor je als hotel, restaurant of ander bedrijf in de hospitality slecht op Tripadvisor, dan heeft dit serieuze gevolgen voor je klandizie.

Een review is dus een krachtig middel om jouw website social-proof te maken. Mensen hechten namelijk veel waarde aan een objectieve mening van gebruikers of afnemers van een product of dienst.

Micro-influencers
Het zogeheten “social-proof” maken van je onderneming kan op verschillende manieren. Het gebruik van reviews is een belangrijke, zeker gezien het feit dat een online waardering te koppelen is aan de zoekresultaten.
Je kan de invloed op een aankoop echter vergroten door influencers te gebruiken die kennis van zaken hebben en welke aansluiten bij jouw doelgroep. Je bent op zoek naar ambassadeurs voor je merk, die je in ruil voor het ambassadeurschap privileges geeft binnen je onderneming.

Geschikte micro-influencers zijn personen die van zichzelf al interesse tonen in je product. Het zijn idealiter grootverbruikers van hetgeen jij verkoopt, omdat ze hobby’s, werk of interesses hebben waar ze jouw product voor gebruiken. Het is dus niet zo moeilijk om de micro-influencers te achterhalen. 

Een goede micro-influencer strategie bevat het gebruik van meerdere micro-influencers. Door deze samen te laten werken, zowel voor als achter de schermen, bouw je een community en kom je ook als bedrijf wellicht tot nieuwe waardevolle inzichten. Zij weten immers precies op welke vlakken het product of de organisatie zich kan verbeteren. Het gebruik van micro-influencers heeft als bijkomend voordeel dat het financieel voordeliger is dan het inhuren van een bekend persoon. Een win-win situatie dus!

Conclusie

Senioren hechten volgens onderzoek veel waarde aan betrouwbaarheid en veiligheid. Het is dus belangrijk om in je online marketing aanpak in te spelen op de behoefte naar deze factoren. Communiceer alles wat je doet om de online veiligheid van jouw bezoeker te garanderen. Zorg er daarnaast voor dat jouw website social-proof is. Breng in kaart op welke manieren jij jouw business door derden kunt laten beoordelen en hoe je dit met jouw doelgroep kunt communiceren. Bekijk daarnaast of er micro-influencers zijn die je zou kunnen benaderen voor een samenwerking. Organiseer een gezamenlijke brainstormsessie en je zult ongetwijfeld tot nieuwe inzichten komen!

Senioren bereiken

Kees-Jan de Waal
Online Marketing Adviseur