Een heel belangrijke vraag, vooral voor de mensen die jouw bedrijfsnaam niet kennen, maar wel op zoek zijn naar de producten of diensten die jullie verkopen. Als je het antwoord op deze vraag weet, dan kun je jouw website daar op inrichten. Deze wordt daardoor beter vindbaar voor je klant. Niet onbelangrijk trouwens, als je je realiseert dat er alleen al in Nederland meer dan 8 miljoen (!) websites zijn. Hoe dat allemaal precies werkt: daar gaat dit blogbericht over.

In deze blog leg ik eerst uit wat een zoekwoordenonderzoek is, want daar begint het allemaal mee. Daarnaast vertel ik waarom het zo belangrijk is om een zoekwoordenonderzoek te doen om online succesvol te kunnen zijn. Ten slotte ga ik aan de hand van concrete voorbeelden de belangrijkste onderdelen van het zoekwoordenonderzoek toelichten. Na het lezen van dit bericht weet je hoe je meer nieuwe klanten kunt krijgen via het internet.

Wat is een zoekwoorden onderzoek?
Als klanten een probleem hebben, dan gaan zij vaak op zoek naar een oplossing in Google: ze tikken hun vraag in. Google registreert al die zoekvragen: wereldwijd en letterlijk van iedereen die op elk moment een vraag intoetst. Google rubriceert vervolgens al die ingetoetste zoekvragen en stelt deze vervolgens (gratis) ter beschikking. Dat betekent uiteindelijk dat je via Google zicht kunt krijgen op de vraag welke woorden jouw klanten in Google intypen als ze op zoek zijn naar de producten of diensten die jouw bedrijf biedt.

Het zoekwoordenonderzoek geeft je duidelijkheid hoe vaak gezocht wordt op een bepaald woord, dit word het zoekvolume genoemd. Daarnaast worden er suggesties gegeven voor zoekwoorden die specifiek interessant zijn voor de website van jouw bedrijf. Daarmee geeft het zoekwoordenonderzoek je heel gericht inzicht in het online gedrag van die mensen die jij graag op jouw website wilt krijgen! Een zoekwoordenonderzoek is dus een eerste belangrijke stap die je zet om de vindbaarheid van je website te verbeteren en om je klant beter te helpen op je website.

Google Adwords Keyword Planner, wat is dat?
Om een zoekwoordenonderzoek te kunnen uitvoeren, is het natuurlijk handig dat je hiervoor een hulpprogramma hebt. Google Adwords Keyword Planner is een van die hulpprogramma’s. Met dit gratis programma kom je er heel nauwkeurig achter hoe vaak iemand een woord intypt in Google. Het programma geeft daarnaast suggesties voor vergelijkbare zoekwoorden die ook interessant voor jouw bedrijf kunnen zijn. Tot slot maakt het hulpprogramma ook inzichtelijk hoe hoog de concurrentie is op een zoekwoord en wat ongeveer het bedrag is dat je moet betalen als je niet alleen je website ermee wilt verbeteren, maar er ook nog eens mee zou willen adverteren via Google AdWords.

 

Afbeelding: Google Keyword Planner

Kom erachter wat je huidige online positie is
Aan de hand van het zoekvolume en de online concurrentie van specifieke zoektermen kun je precies vaststellen wat de huidige positie van jouw bedrijf op het internet is. Maar waarom is dat nu zo belangrijk denk je misschien? Het antwoord is eenvoudig: als je dit inzicht hebt verkregen, kun je eigenlijk pas echt aan de slag met het succesvol verbeteren van je website. Je wilt immers op je website wel graag aansluiten bij de online vraag van jouw klant. …Toch? Daarnaast is het natuurlijk een belangrijke bijkomstigheid dat meer bezoekers waarschijnlijk ook meer opbrengsten voor je bedrijf opleveren als je op je website het juiste aanbod op de juiste wijze toont!

Voorbeeld
Stel je bent een leverancier van tractoren en je hebt een website waar eigenlijk niet zoveel bezoekers op af komen. Een oorzaak kan zijn dat je de verkeerde zoekwoorden verwerkt in jouw teksten op de website. Hierdoor ben je niet zichtbaar voor klanten wanneer zij op zoek zijn naar jouw tractoren. Je wilt natuurlijk weten hoe jouw doelgroep op zoek gaat naar informatie over tractoren en de aanschaf hiervan. Een zoekwoordenonderzoek kan hier dus bij helpen.

Ga bij jezelf na op welke woorden jij denkt dat jouw doelgroep zoekt en typ deze in bij de Keyword Planner. Deze toont vervolgens het zoekvolume op die woorden. In een oogopslag is dus te zien of de door jou gekozen woorden relevant zijn voor jouw bedrijf en zo niet welke woorden dat dan wel zijn. Zijn ze niet relevant, dan geeft de Planner aan dat er niet op gezocht wordt. Zijn ze wel relevant, dan kun je zien hoe vaak die woorden ingetoetst worden en hoe belangrijk het is dat je daar wat mee doet op je website.

Naast de voor de hand liggende zoekwoorden als ‘tractor kopen’ en ‘tractor aanschaffen’ zul je er ook achter komen dat zogenaamde “long-tail zoekwoorden” erg interessant kunnen zijn. Long-tail zoekwoorden bestaan uit drie of meer specifieke woorden. Een bijvoorbeeld hiervan is ‘mijn tractor is aan vervanging toe’. Het gebruiken van deze zoekwoorden op je website zal zeker gunstig zijn voor jouw positie in de zoekmachine resultaten.

 

Afbeelding: Voorbeeld tractors Keyword Planner

In 5 stappen een goed zoekwoordenonderzoek

  1. Brainstorm over relevante zoekwoorden voor jouw doelgroep.
  2. Voeg deze zoekwoorden toe aan de Keyword Planner.
  3. Bepaal naar aanleiding van de resultaten uit de Keyword Planner welke zoektermen interessant voor je zijn en welke niet. Kijk ook goed naar de suggesties van de Keyword Planner.
  4. Voeg de suggesties van de Keyword Planner toe aan je je lijst met te gebruiken woorden.
  5. Voeg de nieuwe lijst met zoekwoorden weer toe aan de Keyword Planner.

Bovengenoemde stappen zijn de basis voor een goed zoekwoordenonderzoek. Als je deze stappen blijft herhalen, dan krijg je uiteindelijk een grotere en steeds completere lijst met relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf. Deze waardevolle informatie gaat jou helpen om je website te verbeteren voor de zoekmachine resultaten.

Tip! Naast de Google Adwords Keyword Tool zijn er nog vele andere programma’s die je kunnen helpen bij jouw zoektocht naar de juiste zoekwoorden voor op jouw website. In een blog van SEO Guru lees je hier alles over.

Hulp nodig?
Heb jij hulp nodig bij het maken van een zoekwoordenonderzoek voor jouw bedrijf? Vul dan hieronder 3 relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf in en wij zoeken het GRATIS voor je uit.


Gratis Zoekwoordenonderzoek

Vul je gegevens hieronder in en wij zoeken eenmalig gratis voor jou uit wat het online zoekgedrag van jouw doelgroep is!