Je bent (agrarisch) ondernemer en je hebt geïnvesteerd in een mooie website waar je jouw producten en/of diensten aanbiedt. Laat die klanten maar komen! Maar wat doe je eigenlijk om bezoekers naar jouw website te krijgen? Alleen het hebben van een website is helaas niet voldoende.

 “Vergelijk je website eens met een winkel. Het kan nog zo’n mooie winkel zijn, maar wanneer deze midden in de woestijn staat, zal niemand de winkel vinden.”

Een collega van mij maakte eens de vergelijking van een website met een winkel. Om jezelf in te kunnen leven in deze vergelijking, staat hieronder een voorbeeld uitgeschreven.


Tractorband B.V

Hans is eigenaar van Tractorband B.V. Hij heeft geïnvesteerd in een super-de-luxe, mooie, tot-in-de-puntjes verzorgde winkel/showroom, waar hij zijn assortiment met verschillende tractorbanden kan showen.

Zijn assortiment is zo compleet dat hij, iedereen die op zoek is naar een nieuwe tractorband, op zijn wenken kan bedienen. En dat allemaal voor een aantrekkelijke prijs. 

Hans is blij en is er klaar voor om zijn klanten te ontvangen! Maar er komen geen klanten. Hij snapt niet waarom er geen klanten komen, hij heeft toch alles voor elkaar?

De winkel van Hans blijkt in ‘the middle of nowhere’ te staan. De (potentiële) klanten van Hans weten simpelweg niet van het bestaan van Tractorband B.V. af. 


Zo gaat het in principe ook bij een website. Je zal ervoor moeten zorgen dat jouw website te vinden is door de doelgroep. Een website moet je zien als een middel om het hogere doel te bereiken. Het hogere doel is hier: meer klanten, dus meer omzet.

Een website hebben is niet het doel op zich, maar een middel om het hogere doel te bereiken.

Online vindbaarheid

Wanneer je een zoekwoord in ‘s werelds grootste zoekmachine Google intypt, verschijnen er tientallen pagina’s vol met zoekresultaten. Over het algemeen kijkt de gemiddelde persoon alleen naar de eerste 10 resultaten (eerste pagina). En dan wordt er vooral naar de bovenste helft van de zoekresultaten gekeken (eerste drie/vier zoekresultaten).

Zoekwoordenonderzoek

Het zoekwoordenonderzoek kan gezien worden als de basis van online marketing. Het geeft namelijk een inzicht in het zoekgedrag van jouw doelgroep. Door middel van het zoekwoorden onderzoek kom je erachter welke zoekwoorden en zoekwoordcombinaties jouw potentiële klanten gebruiken als zij op zoek zijn naar jouw product en/of dienst.

We weten inmiddels dat Google zich inzet om het beste antwoord op de gegeven zoekterm te geven. Wanneer jij inzicht hebt in het zoekgedrag van jouw (potentiële) klanten, kun je ervoor zorgen dat het beste antwoord op jouw website staat. (Lees ook: ‘Scoren met Google in de agrarische sector!’)

Brainstormen voor zoekwoordenonderzoek

Voordat je aan het zoekwoordenonderzoek begint, is het van belang om goed te beseffen wie je doelgroep is. Op deze manier kun je je gaan proberen te verplaatsen in de mensen die jij graag naar jouw site wilt leiden.

Om je te helpen met het brainstormen, zal ik voorbeelden geven op basis van het fictieve bedrijf Tractorband B.V.

Stap 1: Bedrijfsnaam + producten/diensten

Maak een lijstje met jouw bedrijfsnaam en producten en/of diensten.

Voorbeeld Tractorband B.V.:

  • Tractorband B.V
  • Tractorbanden
  • Trekkerbanden
  • etc…

Stap 2: Verplaats je in de klant

Probeer te denken zoals jouw klant dat doet. Wanneer je je verplaatst in jouw doelgroep, kun je verschillende combinaties en benoemingen noteren. Vaak denkt jouw doelgroep namelijk niet in de vaktermen waar je zelf in denkt.

Voorbeeld Tractorband B.V.:

  • Trekkerbanden te koop
  • Energiebesparende tractorbanden
  • Nieuwe tractorbanden
  • etc…

Stap 3: Concurrenten

Onderzoek welke termen en/of taal jouw concurrenten gebruiken. Je kunt dit online doen, maar daarnaast bijvoorbeeld ook in folders en vakbladen.


Gratis Zoekwoordenonderzoek

Vul je gegevens hieronder in en wij zoeken eenmalig gratis voor jou uit wat het online zoekgedrag van jouw doelgroep is!