Coolblue is hét voorbeeld van een fantastische online marketing aanpak. Maar niet alleen hun online aanpak is briljant, op heel veel andere vlakken kan jij ook wat van hun leren.

In dit artikel laat ik zien wat de installatiebranche van Coolblue kan leren.

Teksten op de website

Coolblue blinkt uit in het simpel en eenvoudig houden van teksten. Vaak ook in korte zinnen. Duidelijk geschreven, zonder moeilijke woorden én hier en daar ook met een knipoog.

Geen omslachtige teksten en moeilijke woorden. Maar precies het taalgebruik wat past bij de doelgroep. Zo voel jij je als gebruiker van deze website snel thuis. Zo is Pieter Zwart ‘eindbaas’ in plaats van CEO.

Een mooi voorbeeld van een korte, maar duidelijke tekst.

Daarnaast schuwen ze het gebruik van humor niet. Bijvoorbeeld na het doen van een bestelling kom je op deze pagina. Op deze pagina bieden ze ‘wachttherapie’ aan. Om de tijd te doden tussen de bestelling en de levering. Zo kun je bijvoorbeeld een muziekje opzetten, het eerste nummer in hun Youtube playlist is ‘Sitting, waiting, wishing’ van Jack Johnson.

Ik vind het briljant.

Gebruik van video’s

Video’s worden meer en meer gebruikt door bedrijven. Ook Coolblue maakt hier veel gebruik van, met name om producten uit te leggen. Bij bijna elk product kan je een video bekijken waarin iemand van Coolblue uitlegt wat de specificaties en toepassingen zijn. Dit zorgt er onder andere ook voor dat Google de website goed indexeert. Maar bovenal helpt het de websitebezoeker de juiste keuze te maken.

Coolblue werkt niet met acteurs voor hun productvideo’s, deze worden opgenomen met echte Coolblue medewerkers. En deze medewerkers geven Coolblue een gezicht. Echte medewerkers en echte gezichten. Herkenbaarheid ten top.

Klanten helpen met het maken van de juiste keuze

Coolblue werkt met een keuzehulp die de websitebezoeker helpt om het juiste product te bestellen.

In maximaal 5 vragen word jij geholpen om de juiste laptop te kiezen. Super handig als je niet precies weet welke laptop het beste past bij jouw gebruik.

Werken met productspecialisten

Daarnaast werkt Coolblue met productspecialisten. Personen die alle ins en outs weten van een specifieke productgroep. En dat is wat jij wilt, geholpen worden door iemand die alles weet van het product dat jij wilt gaan kopen!

Denken in niches

Coolblue is groot geworden door in niches te denken. Zo hebben ze voor veel producten een aparte website, zoals www.koelkaststore.nl en www.laptopshop.nl. Door te focussen op één product en zich op dat gebied te profileren als specialist sluit het perfect aan bij de bezoekers van de website. Als jij op zoek bent naar een laptop wil je deze kopen bij de aanbieder die zich daar in gespecialiseerd heeft.

Maar nu: Wat kan de installatiebranche hier van leren?

    1. Qua tekstgebruik blinken websites in de installatiebranche vooral uit in heel veel technische teksten. Is dit de taal die de installateur aanspreekt? Is dit hoe jij je klant wil aanspreken? Maak ook een keuze tussen het aanspreken met ‘u’ of ‘jij’. Ik ben een voorstander van de informele aanpak, maar dit moet wel bij jouw bedrijf passen.
    2. Maak gebruik van video’s. Bedenk goed of jouw doelgroep geïnteresseerd is in het lezen van teksten of dat ze liever een video bekijken. Grote voordeel van een video: je kan je medewerkers een gezicht geven! Gebruik dus geen acteurs!
    3. Coolblue werkt met productspecialisten, in mijn ogen de makkelijkste stap voor de installatiebranche om ook op te pakken. Klanten willen in contact komen met de specialist die exact weet welk product of dienst past bij hun probleem. 
    4. Maak daarnaast ook gebruik van een keuzehulp om te komen tot het juiste product. Vaak zijn websites een verzameling van producten. Maar weet de installateur welk product hij nodig heeft? Of kan jij hem online daarbij helpen?
    5. Humor: de websites die ik onder ogen krijg staan vaak vol met gortdroge informatie. Dat mag best wat leuker, met hier en daar een knipoog. Dat maakt het gelijk ook veel persoonlijker.
    6. Focus op de niche: veel bedrijven in de installatiebranche hebben meerdere productgroepen voor diverse toepassingsgebieden. Breng focus aan in je online marketing inspanningen door je te concentreren op de productgroep die de meeste potentie heeft.

InstallatieMarketeers is een van de merken van Signum Marketing en is gespecialiseerd in online marketing in de installatiebranche.

Meer weten over hoe wij dit doen?