Het internet is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Zo ook bij boeren en tuinders. Internet is de meest gebruikte informatiebron in de agrarische sector: Maar liefst 74% van de boeren en tuinders is dagelijks online actief voor hun bedrijf! Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek, naar communicatie en mediagebruik in de land- en tuinbouw, dat AgriDirect vorige week presenteerde. In deze blog laat ik op een visuele manier de resultaten uit dit onderzoek zien in een infographic. Lees verder en kom erachter of jij online kansen in jouw branche laat liggen!

Boeren en tuinders dagelijks online te vinden
Met name de jonge ondernemers, jonger dan 55 jaar, zijn online actief actief voor hun bedrijf. Het internet wordt vooral gebruikt om op de hoogte te blijven van nieuws uit de sector. Daarnaast zijn ook e-mails en Social Media, die hen voorzien van informatie over de sector, erg populair. Wat verder opvalt, is dat in 2015 bijna de helft (48,8%) van de boeren en tuinders een smartphone gebruikt!

Social Media populair in agrarische sector
Social Media zijn erg populair in Nederland, ook onder de boeren en tuinders. Wist je dat Facebook (56,7%) en Whatsapp (52,8%) de meest gebruikte Social Media waren onder de agrariërs in 2015? Dit is een aanzienlijke stijging. In 2014 maakte slechts 31% gebruik van Facebook. Agrariërs zijn vooral bedrijfsmatig actief op Social Media (64,5%). De vraag is echter met welk doel zij Social Media gebruiken? Het merendeel (74%) geeft aan gebruik te maken van Social Media om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws in de sector. Verder geeft 64% aan wel eens door te klikken naar de website van een leverancier via een van de sociale media kanalen.


Benieuwd naar de belangrijkste cijfers over het internetgebruik in de agrarische sector? Bekijk de infographic door op onderstaande afbeelding te klikken.


Een mooie kans
Bovengenoemde cijfers zijn erg interessant voor jou als toeleverancier van de agrarische sector. De cijfers maken duidelijk dat je niet meer om een online strategie heen kunt als je je richt op boeren en tuinders! Het is dan ook belangrijk dat je met jouw bedrijf op het internet te vinden bent op een manier die goed aansluit bij de wensen van de boer of de tuinder. Facebook is erg populair onder boeren en tuinders en kan jou mooie kansen bieden om in contact te komen met potentiële klanten. Een pagina voor jouw bedrijf aanmaken is heel eenvoudig. Bekijk hier hoe je een Facebook-pagina voor jouw eigen bedrijf aanmaakt. Heb je al een Facebook-pagina maar levert deze niet de gewenste resultaten op? Lees dan hier 20 tips voor een betere bedrijfspagina.

Je vraagt je waarschijnlijk af hoe je er voor zorgt dat de informatie die je online deelt, interessant is voor jouw doelgroep? Zoals uit het onderzoek blijkt zijn boeren en tuinders vooral actief op Social Media om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws in de sector. Je kan bijvoorbeeld informatie die interessant is voor jouw doelgroep delen door middel van artikelen, video’s of afbeeldingen. Natuurlijk kan je afwisselend ook jouw producten en diensten tonen. Daarnaast is het ook goed om jezelf te laten zien: wat gebeurt er allemaal achter de schermen en welke klanten heb jij bezocht? Hierdoor komt een (potentiële) klant erachter wie jij als bedrijf bent en waar jij voor staat. Op die manier helpen zij je om een positief beeld rond jouw bedrijf te creëren.

Het zal niet zo vaak voorkomen dat mensen die jouw bedrijf nog niet kennen jouw Facebook pagina ‘leuk’ vinden. Het zijn vooral je bestaande klanten die je gaan volgen. Speel hier op in en wees vooral informatief. Om potentiële klanten via Social Media als Facebook te vinden, vergt een hele andere strategie. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op.

Speel jij met jouw e-mailnieuwsbrieven, Social Media en niet te vergeten je website al in op de genoemde cijfers uit de infographic? We bespreken graag met je hoe jij alle online kansen voor jouw bedrijf kunt benutten. Laat je gegevens bij ons achter in onderstaand formulier en we nemen contact met je op.

Meer weten over social media en hoe jij het kan inzetten voor jouw bedrijf? We adviseren je graag verder!