Doe jij er alles aan om boeren en tuinders te bereiken? Meer dan de helft van de boeren en tuinders in Nederland maakt gebruik van Social Media. In de agrarische sector is het Social Media platform Facebook onder jongere boeren het grootst. Whatsapp staat op nummer 2. Dit blijkt uit het Onderzoeksrapport ‘Effectief communiceren in de land- en tuinbouw’ van AgriDirect. Lees vooral verder en kom erachter waarom jij iets met Social Media zou moeten doen.

Aantal gebruikers neemt toe
Het aantal Social Media gebruikers neemt elk jaar toe, dus ook dit jaar. Kijken we naar het Social Media gebruik van de totale Nederlandse bevolking dan staat Whatsapp op 1 en Facebook op 2. Dit is te zien in onderstaande afbeelding.

 

Afbeelding: Top 6 social media

Uit het onderzoek van AgriDirect blijkt echter dat dit bij de boeren en tuinders anders ligt. Zoals eerder al genoemd staat Facebook op 1. De top 6 Social Media platforms onder de agrariërs is als volgt:

  1. Facebook
  2. Whatsapp
  3. Google+
  4. Youtube
  5. LinkedIn
  6. Twitter

Wie zijn het meest ‘social’?
De agrarische sector is enorm. Binnen deze sector zijn verschillende branches te onderscheiden. Het is dan ook erg interessant om inzicht te krijgen in het Social Media gebruik in de sectoren waar jij actief in bent. Op nummer 1 staan de rundveehouders, zij maken het meest gebruik Social Media.

‘Vooral jongeren onder de 45 maken gebruik van Social Media’

Als we kijken naar het gebruik van Social Media per leeftijdscategorie dan zijn het vooral de boeren en tuinders onder de 45 jaar die actief zijn. Dit geldt eigenlijk voor alle platforms die gebruikt worden door de agrariërs. Kijken we naar heel Nederland dan valt het op dat op Facebook de jongeren juist wegtrekken en het gebruik onder ouderen (65- en 80-plussers) toeneemt.

Waarom maken boeren en tuinders gebruik van Facebook en Whatsapp? Dit is erg interessant voor jou om te weten. Het merendeel van de Nederlandse boeren en tuinders maakt zowel privé als bedrijfsmatig gebruik van Social Media. De rundveehouders en hokdierhouders maken het meest gebruik van Social Media uitsluitend voor bedrijfsmatige doeleinden.

Waarom zijn boeren en tuinders online?
Naast al deze interessante feiten over het Social Media gebruik van boeren en tuinders is het natuurlijk ook belangrijk dat je weet met welk doel zij actief zijn op de platforms. Laat ik daar nou net een antwoord op hebben! De belangrijkste 5 doelen vind je hieronder:

  1. Agrarisch nieuws volgen
  2. Privé doelen
  3. Contact met collega’s
  4. Product en machine nieuws volgen
  5. Mijn product en/of sector onder de aandacht brengen

Zoals je hierboven ziet is het volgen van agrarisch nieuws het belangrijkste doel van boeren en tuinders om op Social Media actief te zijn. Voor Facebook is dit een heel logisch doel, maar voor Whatsapp is dit een ander verhaal. In het onderzoek wordt Whatsapp gezien als een Social Media platform maar door de meeste mensen wordt het gezien als een berichten applicatie en dus voornamelijk voor privé doeleinden gebruikt. Er doet zich echter op dit moment een opvallende trend voor die laat zien dat Whatsapp ook bedrijfsmatig gebruikt kan worden.

In mijn volgende blog zal ik uitleggen hoe je Whatsapp voor je bedrijf kunt inzetten.

Na het lezen van dit blogbericht kan je vast niet wachten om aan de slag te gaan met Social Media voor jouw bedrijf. Het is best logisch dat je niet precies weet waar je moet beginnen. Daarom heb ik voor jou een aantal tips op een rijtje gezet die dit voor jouw makkelijk kunnen maken. Vul hieronder je gegevens in en download mijn 8 Facebook, Twitter en LinkedIn tips voor je bedrijf.


8 Facebook, Twitter en LinkedIn tips voor je bedrijf!