‘Google Adwords, (tegenwoordig overigens door Google zelf aangeduid als ‘Google Ads’): dat werkt niet…’. We horen het maar al te vaak in gesprekken met nieuwe klanten die zich melden bij ons bedrijf. Het eerste dat we in zo’n geval doen is vragen om toegang tot het Google Ads account van de klant, om te bekijken waaróm het dan niet werkt. Na vele tientallen campagnes op die manier onderzocht te hebben, zijn we tot de conclusie gekomen dat er 6 redenen zijn waaróm Google Ads niet werkt. En die 6 redenen zijn samen te vatten tot 1 hoofdreden. Die ene hoofdreden is simpelweg dat een groot deel van alle campagnes die door adverteerders -al dan niet met behulp van een bureau- ingeregeld zijn, gebreken vertonen. Met andere woorden: als het niet werkt, dan ligt het in vrijwel alle gevallen aan jezelf, óf aan het bureau dat je inschakelt om je Google Ads campagnes te verzorgen. In veel Google Ads campagnes worden dan ook onnodig domme fouten gemaakt die ertoe leiden dat campagnes slecht werken, of soms zelfs helemaal niet werken. Daarom in dit blogbericht 6 redenen waarom Google Ads niet of onvoldoende werkt, of beter: 6 tips om ervoor te zorgen dat Google Ads wél werkt. Want dát het werkt, dat bewijzen we dagelijks bij Signum.

Tip 1: doe een grondig zoekwoordenonderzoek

Als je je verdiept in Google Ads, dan kom je er al vrij snel achter dat je een zoekwoordenonderzoek moet doen. Daarom zit er binnen Google Ads een functie die ‘Zoekwoordplanner’ heet. Wij zien vaak dat een zoekwoordonderzoek óf helemaal achterwege gelaten is (onder het mom van: ‘we weten toch zeker zelf wel waar mensen in Google op zoeken als ze onze producten nodig hebben’), of dat het veel te oppervlakkig gebeurt, waardoor het mis gaat omdat veel relevante zoektermen helemaal niet in kaart gebracht worden.

Met de zoekwoordplanner laat Google nauwkeurig zien op welke termen mensen precies Googlen als ze op zoek zijn naar informatie over -of rond- het type producten of diensten dat jij verkoopt. Met spijkerharde data over de precieze zoektermen, maar ook over het aantal mensen dat die termen intikt in Google en de mate van concurrentie van andere Google Ads adverteerders.

De essentie van Google is dat ze hun gebruikers zo goed mogelijk willen helpen bij het vinden van de antwoorden op de zoekvragen die ze intoetsen. Daarbij is het grote doel van Google steeds weer dat het beste antwoord op iedere zoekvraag bovenaan de zoekresultaten komt, het een na beste op plaats 2, het derde beste antwoord op plaats 3 etc. Dat betekent in essentie dat het zoekwoordenonderzoek ertoe dient om in kaart te brengen welke vragen er precies leven bij jouw doelgroep. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken in de teksten op je website en in de advertenties van je Google Ads campagne, help je dus feitelijk het zoekalgoritme van Google, doordat het herkent dat er een overeenkomst is tussen de in Google ingetikte zoekterm van de klant en de informatie op jouw website en in jouw Google Ads campagnes. Dat zal Google belonen met een betere vindbaarheid van je website, wat ertoe leidt dat je hoger in de zoekresultaten komt.

Tip 2: selecteer de juiste zoekwoorden, die voldoende specifiek zijn

Als je met de zoekwoordplanner een zoekwoordenonderzoek gedaan hebt, dan gaat het er vervolgens om welke zoekwoorden uit het onderzoek je dan feitelijk gebruikt in je campagne. Ook dat gaat nogal eens verkeerd, zo zien wij in de praktijk.

Vaak wordt ervoor gekozen om zoekwoorden te gebruiken die veel te algemeen zijn; waarbij niet goed duidelijk is wat nu precies de intentie van de klant is. Stel bijvoorbeeld dat een hypotheekverstrekkende bank een Google Ads campagne gaat voeren om hypotheken te verkopen op de consumentenmarkt. Dan lijkt het misschien op het eerste oog logisch om die Google Ads campagne bijvoorbeeld in te stellen op het zoekwoord ‘hypotheek’, ‘omdat daar zo lekker veel zoekverkeer op zit’ (Er wordt meer dan 30.000 keer per maand Gegoogled op het woord ‘hypotheek’). Maar: wat zou nu precies de intentie zijn van iemand die het woord ‘hypotheek’ intikt in Google? Zou het een student bedrijfskunde zijn, die op zoek is naar een goede definitie van het woord hypotheek voor zijn scriptie? Zou het iemand zijn die zich aan het verdiepen is in de vraag wat het verschil is tussen een hypotheek voor een woonhuis van een particulier en een hypotheek voor een bedrijfspand? Is het iemand die zijn belastingformulier aan het invullen is en iets moet weten over hypotheekrenteaftrek? Of is het misschien nog iets anders? Je weet het niet, want: het woord ‘hypotheek’ is een veel te algemene zoekterm, die onvoldoende duidelijk maakt waar de gebruiker van dit zoekwoord nou precies naar op zoek is.

De bank in kwestie zou er goed aan doen om het veel specifieker te maken. Bijvoorbeeld: ‘startershypotheek woning afsluiten’ of ‘hypotheken voor appartementen vergelijken’. Dat zijn termen waaruit veel beter (lees: nauwkeuriger) duidelijk wordt wat de intentie van de zoeker is. Vergaap je dus niet aan grote zoekvolumes op een bepaald zoekwoord, maar let vooral op de vraag hoe gedetailleerd en nauwkeurig de intenties van de zoeker ermee tot uitdrukking gebracht worden, zodat je die ook een goed en nauwkeurig antwoord kan geven op zijn ingetoetste zoekvraag.

Tip 3: zorg voor een juiste landingspagina op je website

Ook zo’n veelgemaakte fout. Iemand tikt een woord in Google in, vindt een Google Ads advertentie, klikt erop en komt vervolgens op een website terecht op een algemene pagina, die helemaal niet specifiek gaat over het onderwerp dat hij ingetoetst heeft in Google. Met als gevolg dat de websitebezoeker binnen de site op zoek moet gaan naar het juiste antwoord op zijn vraag. Vergeet het maar. Die klant is binnen 2 tellen weer weg van je site en gaat elders op zoek naar een andere website, waar hij wél direct een antwoord krijgt op zijn zoekvraag.

De essentie is dus: zorg ervoor dat het zoekwoord dat je uitgekozen hebt in je campagne tevens het kernwoord is van de landingspagina op je website waar de Google Ads advertentie naartoe verwijst. Zorg er op die plaats voor dat je ingaat op de zoekvraag van de klant. Dan help je hem echt verder om zijn probleem op te lossen of een antwoord te krijgen op zijn vraag.

Tip 4: denk aan het bevorderen van interactie

En dan heb je de juiste bezoeker op je site. En dan? Dan moet je natuurlijk wel contact maken met die bezoeker. Anders blijft het een anonieme persoon. Een persoon die je uiteindelijk wel iets wilt verkopen. Toch? Net als in een winkel: als je iemand die in je winkel is niet persoonlijk even aanspreekt, dan loopt hij de winkel weer uit zonder iets gekocht te hebben. En dat is uiteraard niet de bedoeling. De vraag is natuurlijk: maar hoe doe je dat dan online?

De essentie is dat iemand die op je site komt, op zoek is. Stel: iemand tikt in Google in: ‘kantoorairco kopen’. Dan is die persoon hoogstwaarschijnlijk op zoek naar een airconditioning installatie voor zijn kantoor en gebruikt hij Google om zich te oriënteren op de mogelijkheden. Je zou als aircoleverancier op je site bijvoorbeeld een paar tips kunnen zetten waar je op moet letten bij de aanschaf van een aircoinstallatie voor een kantoor. Bijvoorbeeld: ‘welk vermogen heeft een aircoinstallatie voor jouw kantoor nodig’? Of: ‘is het handiger voor jouw kantoorruimte om een inbouwairco te kopen, of een mobiele airco’? Etc. Als je deze tips voorziet van bijvoorbeeld een invulveld, waarbij de klant zijn emailadres en naam in kan vullen voor nog veel meer relevante informatie, dan kun je hem vervolgens een boekje toemailen met de titel: ‘de 10 meest belangrijke zaken om rekening mee te houden bij de aanschaf van een aircoinstallatie voor een kantoorpand’. In het boekje ga je in op alle vragen die relevant zijn bij de aanschaf van een aircoinstallatie voor een kantoor en help je de zoekende klant echt verder. Op die manier krijg je de contactgegevens van de klant, die je vervolgens ook kunt gebruiken om die persoon een interessante aanbieding voor een aircoinstallatie voor zijn kantoor te doen.

Tip 5: optimaliseer, optimaliseer, optimaliseer...

Bij een goed ingestelde Google Ads campagne kun je precies zien welke zoekwoorden en welke online advertenties goed werken en welke niet. Op welke pagina’s op je website bezoekers lang blijven hangen en op welke ze meteen weer weg zijn. Dat kun je allemaal meten.

Op basis van de gemeten uitkomsten kun je aanpassingen doen aan je advertentiecampagne, aan de teksten op je website, aan de interactieactiviteiten waarmee je in contact probeert te komen met je websitebezoeker etc. Da’s handig, want dat betekent dat je je advertentiebudget voor Google Ads steeds effectiever in kunt zetten, zodat het rendement van je campagnes toeneemt en je kosten per nieuwe klant afnemen. Dat verbeteringsproces, dat wordt ‘optimalisatie’ genoemd. En dat is een continu proces. Dat wil zeggen: als jij of je bureau de moeite neemt om steeds weer die metingen te bekijken en daadwerkelijk verbeteringen aan te brengen. Ook hier gaat het nogal eens spaak: campagnes die maar doorlopen, waarbij de resultaten hetzelfde blijven, terwijl er meer uit te halen valt, of terwijl resultaten achterblijven waarbij er geen actie ondernomen wordt. Zonde van je marketingbudget…

Tip 6: huur een specialist in

Als je ziek bent ga je naar de dokter. Wil je de boekhouding van je bedrijf laten controleren dan ga je naar een accountant. Moet je op staande voet een medewerker ontslaan, dan huur je een ontslagrechtadvocaat in. Maar wat doe je als je Google Ads campagnes online wilt zetten? Onze ervaring is dat het inregelen en optimaliseren van Google Ads campagnes echt een vak is. Het lijkt eenvoudig, maar je kunt er snel de plank mee mis slaan, waardoor je onnodig budget verspilt. Wat dat betreft verdient een goede Google Ads specialist zichzelf in de regel snel terug.

Vraag hier de gratis QuickScan voor Google Ads aan!

Vul hieronder je gegevens in, dan beoordelen we kosteloos of je alles uit je Google Ads campagnes haalt. In de vorm van een kort en bondig advies.

Arie van Loopik

Bekijk relevante blogs