Volgens het CBS zit 80% van al het vermogen bij de 50-plusser. Een huishouden met één 65-plusser heeft een gemiddeld vermogen van maar liefst 245 duizend euro. Uiteraard zit dat voor een groot deel in onroerend goed, maar het maakt het begrijpelijk dat steeds meer bedrijven zich richten op deze doelgroep. De term seniorenmarketing begint al aardig ingeburgerd te worden.

Seniorenmarketing is een breed begrip, want een 50-plusser is natuurlijk niet gelijk aan iemand van 65 of 85 jaar. Het zijn heel verschillende generaties. Naast het verschil in leeftijd geldt dat ieder individu een ander referentie kader heeft. Minstens zo bepalend in leven en denken is de achtergrond van een individu. Het maakt een heel verschil of je vermogend, gezond van lijf en leden, hoog opgeleid – of dat juist niet bent.

Daarom is het goed om een kader te stellen. Op wie richt je je precies? Het wordt nog wel eens vergeten om een ijkpersoon te gebruiken.

Ik heb veel te maken met bedrijven die zich richten op pensionado’s, de gepensioneerden. Naast babyboomers die net 65 zijn geworden kunnen dat dus ook fitte 75 jarigen zijn. Ook hier zien we weer veel grote verschillen. Toch hebben ze een paar gezamenlijke noemers. Over het algemeen heeft deze doelgroep veel vrije tijd en zij willen serieus genomen worden.

In dit artikel wil ik dieper ingaan op de vraag: ‘hoe kan je de actieve groep mensen van 65 tot 75 jaar het beste aanspreken?’ Hoe bereik je ouderen? Waar zijn ze en hoe bereik je ze? Ik noem deze groep de echte senior. Mensen met levenservaring. Kortom: hoe kun je de 65-plusser bereiken?

 

Marketingkanalen om ouderen te bereiken.

Het is een misverstand om ervan uit te gaan dat deze groep niet actief online is. Vijfenzestigplussers zorgden volgens onderzoek van newcom.nl voor de grootste groei op Facebook in 2013- 2014. Demografisch gezien groeit het gebruik van internet bij de senior het meest. Dat neemt niet weg dat traditionele kanalen zoals print en TV onveranderd populair blijven.

Als je als marketeer de senior wil aanspreken moet je een paar dingen in je achterhoofd houden. Het zicht neemt af als je ouder bent. Het klinkt misschien voordehand liggend maar wordt toch vaak vergeten. Communiceer daarom de boodschap in een helder en goed leesbaar lettertype.

Wees als afzender helder en goed bereikbaar. Telefoonnummer en adres moeten geen zoekplaatje zijn. Speciale aanbiedingen, proefmonsters en coupons doen het doorgaans goed bij de senior.

 

Print

Ik beperk me even tot de krant en het tijdschrift. Veel senioren vertrouwen nog op de traditionele krant om het nieuws te lezen. Senioren zijn de trouwste krantenlezers. Ook hier zien we een opmars van online: lezen op de tablet.

Tijdschriften scoren ook prima bij senioren. Met name special interest en ledentijdschriften gericht op de senior. Zo heeft het ledentijdschrift ONS van KBO-Brabant volgens het lezersonderzoek van augustus 2014 gemiddeld een leestijd van 52 minuten.

TIP 1
Plakkaarten, antwoordbonnen en speciale (collectieve) acties waren afgelopen jaar onverminderd populair en succesvol.

TV kijken onder senioren

De senior is ‘kampioen TV kijken’. Volgens mediatijd.nl kijkt de 65+’er dagelijks 3.35 uur naar de televisie. Recent is dit nog onderzocht door NRC.  Een decennia geleden was Tv-reclame alleen weggelegd voor grote of kapitaal krachtige bedrijven. Tegenwoordig kan je al voor een vriendelijker budget je bedrijf promoten op landelijke TV.

Er zit veel prijsverschil in de uitzendtijd, maar ook in de uitzendmaanden. Januari is bijvoorbeeld veel voordeliger dan december. Door vernieuwde technieken – denk aan de filmende spiegelreflex camera – kan de productie van een reclamespotje ook voordeliger dan vijf jaar geleden.

Lokale TV of regionale TV is met name interessant. Want…

TIP 2
Regionale TV is het meest populair bij de ouderen doelgroep.

Email en ouderen

Uit het bovengenoemde onderzoek van KBO-Brabant bleek dat maar liefst 80% van de lezers van ONS één op de drie dagen online is. Vooral de email wordt bekeken. Dat respondeert ook aardig met het onderzoek van marketingbureau Nielsen in de VS. Daaruit bleek dat 89% van de senioren een e-mailaccount heeft.

E-mail is een zeer interessant reclame middel. Relatief voordelig en zeer effectief. Belangrijk is echter dat je niet voor spam wordt aangezien. Wees zeer helder in de boodschap en uiterst creatief in het onderwerp. Let ook op het afzender adres. Hier geldt helderheid=vertrouwen.

Een persoonlijke foto van de afzender met een duidelijke vermelding van adres en telefoonnummer wekt vertrouwen.

TIP 3
E-mailprogramma’s zoals Mailchimp zijn voor kleinere accounts gratis te gebruiken en maken respons meten eenvoudig.

Social Media en senioren

De 65-plusser is de snelst groeiende groep op sociale netwerken. Begin 2014 hadden 175.000 van alle 65-plussers een Facebook account. Facebook wint aan populariteit bij ouderen (Marketingfacts, 2017), terwijl het bij tieners juist afneemt. Ouderen zijn graag online in contact met familie en vrienden. Ze delen foto’s, filmpjes en doen mee aan online games.

Adverteren op Facebook kan heel specifiek. Je kan targetten op: locatie, leeftijd, opleidingsniveau, geslacht, interesses en relatiestatus. Bovendien zijn er op Facebook nog weinig bedrijven die zich specifiek op de senior richten. Daardoor val je op.

Als bedrijf is het zinvol om een bedrijfspagina te hebben. Staar je niet blind op het aantal likes die je bedrijfspagina heeft. Maar deel frequent het nieuws met foto’s en filmpjes dan volgen de likes vanzelf. Hierbij geldt slechts één devies: volhouden.

Deel je Facebookpagina net als je website en e-mail adres in al je reclame en marketing uitingen.

seniorenmarketing

Marketingfacts, 2017

TIP 4
Als je zelf geen enthousiast gebruiker van Facebook bent laat het dan beheren door iemand binnen je organisatie die het wel is.

Vindbaar zijn bij senioren

Zoekmachines hebben het mogelijk gemaakt dat alles online te vinden is. Dat gaat echter niet vanzelfsprekend. Grote en financieel krachtige ondernemingen hebben veel onderwerpen online geclaimd. Probeer maar eens om organisch op vakantie Spanje bovenaan te komen in de zoekresultaten van Google.

Dat is als nieuwkomer praktisch onmogelijk. Wat kan dan wel? De tijd van SEO trucjes ligt achter ons en wordt door Google bestraft. Met elke algoritme update, dat is hoe de zoekrobot van Google zoekt, wordt Google slimmer. Google heeft onlangs bekend gemaakt dat er geen richtlijnen meer zijn waarmee je jouw organische positie binnen de zoekmachine zeker kan stellen. Er zijn inmiddels zoveel variabelen, dat het simpelweg draait om het bieden van toegevoegde waarde voor jouw bezoeker – in de breedste zin van het woord.

Google heeft één belang: zo snel mogelijk het beste antwoord geven op de vraag in de zoek balk. En dat speciaal voor jou. Google weet namelijk veel van je. Bijvoorbeeld waar je bent. Dat helpt in de resultaten. Als je in Meppel woont heb je weinig aan een loodgieter uit Valkenburg. In Meppel laat Google de loodgieter uit Meppel zien en in Valkenburg die uit Valkenburg.

Dat geeft meteen ook kansen. Ieder bedrijf heeft namelijk iets unieks. Dat kan plaats, prijs of product zijn. Als ondernemer heb je alle verstand van je product of dienst. Deel deze kennis online.

TIP 5
Zoek naar een niche. Want het is bijvoorbeeld veel eenvoudiger om organisch bovenaan te komen op wandelen in de Sierra Nevada.

De kracht zit in de beperking. Ga niet te breed, maar hou het smal en wordt daar de expert. Afhankelijk van de concurrentie kan je ster snel stijgen in Google. Als je meteen op pagina 1 wil staan is er natuurlijk Google Adwords. Slim inzetten van Adwords kan lonend zijn.

We zien dat de senior meer en meer online is op de tablet. Ondertussen heeft meer dan 40% van de 65-plussers een tablet. Een derde heeft ook een smartphone. Het bezit van tablet en smartphone groeit gestaagd.

Responsive webdesign zorgt voor een goede gebruikerservaring op al mogelijke platvormen. Voorkom pop-ups en zorg dat de navigatie vanzelfsprekend is. Bladeren door je eigen website moet kinderlijk eenvoudig zijn. Laat de bezoeker niet verdwalen. Veel bezoekers komen binnen op een landingspagina welke vaak niet de homepage is. Daarom moet elke pagina een visitekaartje zijn.

Ouderen scannen minder snel dan jongeren. Kies daarom een goed leesbaar letterfond en contrastrijke kleuren. (Wel graag smaakvol.) Heldere navigatieknoppen zijn belangrijk om niet te verdwalen.

De content moet een mix zijn van tekst, statistieken en video. Vooral video wordt door de senior en Google gewaardeerd.  Kortom, content is king. Wat de senior altijd belangrijk vindt is dat het telefoonnummer en adres helder zichtbaar zijn op elke pagina. Laat je ijkpersoon eens over je site surfen. Dat levert vaak veel inzichten.

Een veel vergeten stap is het echte doel van een website. Vaak wordt er informatie verstrekt zonder een goede call-to-action. Een goede call-to-action maakt van een bezoeker een klant.De senior is niet als één kat te vangen. Er zijn ook hier vele wegen die naar Rome wijzen, al blijkt wel de digitale snelweg aan omvang aan het winnen is.

Als je na het lezen denkt: ‘hoe bereik ik direct een grote groep ouderen?’
Vul onderstaande berekentool in en bekijk hoe groot jouw potentiële doelgroep is!

Kees-Jan de Waal
Online Marketing Adviseur