De eerste babyboomers, geboren net na de oorlog, zijn met pensioen. En die gaan echt niet achter de geraniums zitten. In dit artikel kijken we naar wie de senioren van nu eigenlijk zijn. Het blijkt namelijk (volgens  het CBS) dat ongeveer 80 procent van al het vermogen (huizen, spaargeld, aandelen)  bij de 50-plussers. Zo’n 40 procent van het vermogen in ons land zit bij mensen die 65 jaar of ouder zijn. Niet verwonderlijk dat steeds meer bedrijven zich gaan richten op de senior.

In Nederland wonen meer dan 6 miljoen senioren. Van de 55- tot 65-jarigen zit ruim 80% met regelmaat op internet, waarvan ruim driekwart dagelijks. Ook de oudere senior is op internet actief: ruim 60% van de ouderen tussen 65 en 75 jaar zijn vrijwel dagelijks online. De afgelopen jaren is een sterke stijging te zien van ouderen die zich online begeven. Dat heeft alles te maken met het omarmen van de tablet computer. Zeker voor de groep mensen boven de 65 jaar was een desktop of laptop computer een brug te ver. De huidige tablets zijn echter kinderlijk eenvoudig en intuïtief te bedienen. Onder aanmoediging van kinderen en klein kinderen zijn veel ouderen overstag gegaan, met name in de afgelopen 2 jaar.

Als jij je met jouw bedrijf online op senioren richt -of gaat richten-, dan zijn er enkele zaken waar je rekening mee dient te houden.

1.    De eerste vraag is of er wel online gezocht wordt naar uw producten of diensten. Een zoekwoorden onderzoek kan daar helderheid in brengen. Je ziet dan meteen hoeveel er in een periode wordt gezocht op het betreffende zoekwoord.

2.    Als je relevante en unieke informatie hebt waarmee je de zoeker kan helpen, dan kan je hiermee ook jouw klanten bedienen. We noemen dit contentmarketing.

3.    Ouderen zijn onzekerder op het internet en daarom is veiligheid en betrouwbaarheid zeer belangrijk. Het gebruik van keurmerken zoals bijvoorbeeld van het Thuiswinkel waarborg schenkt vertrouwen. Plaats daarom de logo’s van keurmerken prominent op je website.

4.    Ouderen zijn eerder bang iets verkeerd te doen. Keep it simpel: houd de navigatie eenvoudig en gebruik geen pop-ups. Het lettertype moet voldoende groot zijn en de boodschap helder. Bied ook de mogelijkheid om je webpagina eenvoudig te printen.

5.    Ouderen willen graag een heldere uitleg over producten en diensten. Zet dit online met bijvoorbeeld een informatie video.

6.    Wees duidelijk over de contact mogelijkheden: vermeld een adres en telefoonnummer en biedt duidelijk zichtbare mogelijkheden tot persoonlijk contact.

7.    Doordat ouderen veelal gebruiken maken van een tablet is het belangrijk dat de site responsive is; zich automatisch aanpast aan het formaat van het apparaat. Dit heeft de toekomt én het werkt uitstekend op smartphones.

8.    Feest der herkenning: gebruik beeldmateriaal waarin ouderen zich herkennen. Breng een geloofwaardige boodschap. Laat jouw product of dienst zien zoals die werkelijk is.

9.    Maak een Facebook pagina, Twitteraccount, en een Youtube kanaal. Senioren zitten steeds meer op social media. Wees daar waar je klant ook is. Interactie levert veel kennis op. Let wel op of het toegevoegde waarde biedt. Social media bijhouden kost veel tijd. Hierbij geldt: doe het goed of doe het niet.

Tenslotte: met de bovenstaande tips ben je goed op weg om de ouderen online prima te bedienen.


Hulp nodig bij het online bereiken van senioren? Vul hieronder je gegevens in en wij zoeken het eenmalig gratis voor je uit!

Gratis Zoekwoordenonderzoek

Vul je gegevens hieronder in en wij zoeken eenmalig gratis voor jou uit wat het online zoekgedrag van jouw doelgroep is!