De tijd dat senioren zich louter offline begeven lijkt definitief voorbij. Waar bedrijven de ouderen voorheen enkel via traditionele televisie, radio en printadvertenties konden bereiken, begeven ouderen zich tegenwoordig massaal op het internet. Ook social media zijn mateloos populair onder 65-plussers.

Facebook bijvoorbeeld, heeft op het moment van schrijven (november 2017) maar liefst 10.400.000 gebruikers in Nederland – en dit aantal groeit nog ieder jaar. Gemiddeld besteden de actieve gebruikers 50 minuten per dag op Facebook.

Met name onder senioren blijft Facebook groeien. Ten opzichte van een jaar geleden is de groep senioren op Facebook met +/- 400.000 mensen gegroeid. Hiermee is het de grootst groeiende doelgroep op het platform.

Veel bedrijven hebben een bedrijfspagina en delen daar regelmatig berichten op om volgers te informeren. Daarnaast wordt een bedrijfspagina veelal ingezet om het bedrijf spreekwoordelijk de kaart te zetten. Echter, blijkt uit onderzoek, dat maar 6% van je volgers een reguliere update van jouw bedrijf ziet. Je trouwe volgers zien dus veel minder van je dan je waarschijnlijk denkt en hoopt.

Wil je jouw doelgroep écht effectief bereiken, dan zal je het advertentieplatform van Facebook in moeten zetten om jouw boodschap onder de aandacht te brengen. Op deze manier verzeker je je van een plek binnen de tijdlijn van je doelgroep en weet je zeker dat jouw boodschap bij de juiste mensen onder de aandacht wordt gebracht.

senioren op facebook

Een nieuwe werkelijkheid

Tegenwoordig zie je op jouw tijdlijn binnen Facebook niet langer de meest recente berichten voorbij komen, maar berichten waarvan Facebook denkt dat jij ze wil zien.
Facebook baseert deze volgorde op basis van een ingewikkelde algoritme dat ervoor zorgt dat de – voor jou meest relevante – berichten voorbij komen in jouw tijdlijn.
Wat zijn dan relevante berichten? Dat bepaalt Facebook op basis van een hoop informatie die jij aan Facebook ter beschikking stelt. Denk bijvoorbeeld aan je leeftijd, woonplaats, interesses, likes en shares. Deze informatie vul je zelf bij je profiel in, of geef je aan Facebook naarmate je gebruik maakt van het platform.

Hoe bereik je senioren op Facebook?

Voordat je aan de slag gaat met Facebook adverteren is het belangrijk dat je nadenkt over wat en wie je wilt bereiken.
Als we kijken naar wat je wilt bereiken, dan kun je denken aan verschillende doelstellingen voor je advertentiecampagne. Een doelstelling kan bijvoorbeeld zijn:

  • Een nieuw product onder de aandacht brengen bij de doelgroep
  • Senioren bereiken voor een beursdeelname of beursactie
  • Meer volgers / likes krijgen op Facebook
  • Branding voor jouw merk of product

Deze doelstelling breng je onder in een van onderstaande doelen.

facebook doel instellen

Daarnaast is het belangrijk om in kaart te brengen wanneer een campagne in jouw ogen succesvol is. In het begin kan het lastig zijn hier concrete aantallen aan te koppelen, maar naarmate je meer ervaring opdoet met het adverteren op Facebook, zul je zien dat het je steeds realistischere doelstellingen kunt formuleren.

Ouderen als doelgroep

Belangrijk is om aan te geven wie je wilt bereiken met jouw campagne. Je kunt je doelgroep bepalen op basis van meerdere kenmerken. Je kunt een campagne bijvoorbeeld regionaal inzetten op land, provincie, stad en zelfs radius-targeting. Echter is het ook mogelijk om in te zetten op leeftijd, geslacht en interesses.

Bij het instellen van je advertenties is het belangrijk dat je goed voor ogen houdt wie je doelgroep is. Iemand van 25 spreek je anders aan dan iemand van 65. Daarnaast zijn er diverse mogelijkheden kwa beeld, tekst en video. Facebook heeft een voorkeur voor video advertenties, dus heb je de mogelijkheid om video in te zetten: maak er gebruik van! Zo niet, gebruik relevante afbeeldingen die de doelgroep aanspreken.

doelgroep senioren

Landingspagina

Afhankelijk van de doelstelling moet je goed nadenken over je landingspagina. Sluit deze aan precies aan op de advertentie-boodschap. Kom je via de landingspagina in contact met potentiële klanten?
De landingspagina is minstens zo belangrijk als de advertentie zelf. Het zou zonde zijn als mensen door jouw boodschap geactiveerd worden om op de advertentie te klikken, om er vervolgens achter te komen dat de website niet de informatie biedt waar hij/zij naar op zoek is. Een gemiste kans, die daarnaast onnodig geld kost.

Conclusie

Met adverteren op Facebook breng je jouw boodschap direct bij de senioren onder de aandacht. Als je jouw advertentie visueel goed vorm weet te geven en in weet te spelen op de behoefte van jouw potentiële klant, is de kans dat je campagne succesvol wordt groot.
Een campagne op Facebook vraagt geen grote investeringen,  aangezien je al met een klein budget (een minimum van €5,- per dag wordt aangeraden) kunt starten met adverteren.
Jouw doelgroep ligt met Facebook dus binnen handbereik!

 

Kees-Jan de Waal
Online Marketing Adviseur