Facebook heeft in 2016 maar liefst 9,6 miljoen gebruikers in Nederland en dit aantal groeit ieder jaar nog. Hiermee is Facebook, op WhatsApp na, het grootste social media kanaal in Nederland. Naast dat Facebook interessant is voor het plaatsten van berichten is het ook een erg effectief marketingmiddel voor jou als ondernemer. De combinatie tussen het aantal gebruikers en mogelijkheden om specifieke doelgroepen te selecteren maakt dat Facebook ook erg interessant is om op te adverteren.

In dit artikel ga ik je vertellen waarom adverteren op Facebook voor jou als toeleverancier van de agrarische sector zo interessant is.

De nieuwe werkelijkheid van Facebook

Tegenwoordig zie je op jouw tijdlijn in Facebook niet langer de meest recente berichten voorbij komen maar berichten waarvan Facebook weet dat jij ze wil zien. Dit komt door het nieuwe ingewikkelde algoritme van het platform wat ervoor zorgt dat de meest relevante berichten voorbij komen in jouw tijdlijn, op basis van alle pagina’s die jij geliket hebt. Wat betekent dit nou voor jou als bedrijf als je een bedrijfspagina hebt op Facebook?

Vaak ziet maar een klein percentage van de likers van jouw Facebook-pagina jouw Facebook-berichten. Gebruikers op Facebook die je pagina niet hebben geliket, zien natuurlijk je berichten al helemaal niet. Als je dus met Facebook bezig bent en er weinig bereik uithaalt, of je bent van plan om te starten met Facebook, is het bijna onmogelijk dit te doen zonder te adverteren. Dit hoeft niet extreem veel geld te kosten, je kunt met een klein budget al gemakkelijk jouw doelgroep bereiken. Maar dan moet je natuurlijk wel weten wat je doet!

Boeren en tuinders massaal op Facebook aanwezig

Ook onder boeren en tuinders in Nederland is social media en met name Facebook erg populair. Wist je bijvoorbeeld dat je maar liefst 44.000 boeren en tuinders kan bereiken via Facebook? Echt een kans voor jou als toeleverancier van de agrarische sector die je niet kunt laten liggen!

Door middel van Facebook adverteren kun jij makkelijk je doelgroep bereiken. Maar hoe werkt dit nou precies? Dat zal ik je uitleggen in de volgende 5 stappen.

Stap 1: Bepaal duidelijke doelen

Elke advertentie moet een specifiek doel dienen. Je wilt dat je advertentie de juiste boeren en tuinders bereikt, maar welke actie wil jij bij hun teweeg brengen? Facebook heeft verschillende doelen die te maken hebben met; bekendheid, overweging of conversie. Op onderstaande afbeelding kan je zien wat voor een doelen jouw Facebook advertentie kan dienen.

Je wilt van een Facebook like een nieuwsbrief abonnee maken! Waarom? Je zou niet afhankelijk moeten zijn van de macht van Facebook.

Als iemand jou toestemming heeft gegeven om je nieuwsbrief te ontvangen, heb jij de controle. Als je afhankelijk bent van Facebook (of Google, Twitter, LinkedIn, et cetera) zal je altijd moeten reageren op hun wijzigingen. Zodra zij maar iets veranderen in hun voorwaarden kan dat al grote invloed hebben en dat wil je niet (lijkt me)!

Stap 2: Kies een zo specifiek mogelijke doelgroep

De kracht van het adverteren op Facebook zit in het heel specifiek uitkiezen van je doelgroep. Dit is essentieel, omdat Facebook ontzettend veel waarde hecht aan relevantie. Hoe relevanter jij bent voor Facebook gebruikers, hoe minder storend ze je advertentie vinden. Ik zeg ‘storend’, omdat niemand gevraagd heeft om een advertentie in zijn Facebook tijdlijn. Ben je relevant, dan zal er ook meer interactie ontstaan op je advertentie. Als jij je advertentie dus goed inricht op je doelgroep, bijvoorbeeld akkerbouwers of melkveehouders, zullen de akkerbouwers en melkveehouders het niet erg vinden om op hun Facebook tijdlijn een advertentie binnen hun vakgebied te zien.

Zorg dat je klein begint en een groep selecteert die niet groter is dan 10.000 boeren en tuinders. Hierdoor dwing je jezelf om keuzes te maken en komt je advertentie uiteindelijk terecht bij mensen die er ook daadwerkelijk iets aan hebben. Je zult je vast afvragen: hoe doe ik dat dan? Je kunt in het advertentieprogramma van Facebook precies selecteren wie jij wilt bereiken. Als je het advertentieprogramma nog niet kent, kan het soms nog ingewikkeld overkomen. Naarmate je weet waar alles staat, zul je steeds sneller je advertenties kunnen instellen.

In de afbeelding hiernaast zie je een voorbeeld. Hier is als locatie de provincies Gelderland en Overijssel gekozen en de doelgroep gespecificeerd Akkerbouwer/Agrariër. Daarnaast is er gebruik gemaakt van de branche: Landbouw, bosbouw en visserij. In dit voorbeeld is er vanuit gegaan dat bosbouw en visserij niet interessant zijn, hierom zijn deze in dit geval uitgesloten. Als deze doelgroepen voor jou wel interessant zijn, laat je deze uiteraard staan.

Naast dat je in het Facebook advertentieprogramma een doelgroep kunt samenstellen, kan je er ook voor kiezen om een e-mailadressenbestand toe te voegen vanuit je e-maildatabase. Als gebruikers op Facebook dan datzelfde e-mailadres ook gekoppeld hebben aan hun Facebook-account, wordt de advertentie sowieso aan deze gebruikers getoond. Op deze manier kan je mensen heel specifiek bereiken. Door middel van de optie ‘vergelijkbare doelgroepen’ kun je mensen met dezelfde kenmerken of interesses bereiken.

Stap 3: Begin met een laag budget

Omdat je een specifieke doelgroep uitkiest waarin je je advertentie wilt tonen, worden je advertenties ook goedkoper. Hierdoor heb je weinig klikken van mensen die niet geïnteresseerd zijn in wat jij ze biedt. Pas wanneer je ziet dat je advertentie rendeert, kun je het budget opschroeven. Zorg ervoor dat je kiest voor de optie “betalen per klik”. Op deze manier betaal je dus ook echt alleen wanneer iemand klikt op jouw advertentie. De andere optie is “betalen voor impressies”. Via deze manier probeert Facebook zo veel mogelijk weergaven te krijgen en betaal je dus meer.

Stap 4: Maak duidelijke advertenties

Kies voor een duidelijke advertentie met een korte en krachtige tekst. Maak daarnaast een keuze uit een video of een afbeelding die jouw doelgroep moet activeren om over te gaan tot actie. De teksten, maar zeker ook de afbeelding of video moeten aansluiten bij een mogelijk probleem dat jouw doelgroep heeft. Facebook geeft daarbij duidelijk aan de voorkeur te geven aan video.

Stap 5: Analyseer en verbeter

Net zoals bij alle andere online marketing kanalen zal je continue moeten analyseren en verbeteren. Dat is ook het fijne van deze kanalen. Je kan zien wat er gebeurt en op basis daarvan kan je verbeteringen doorvoeren. De kwaliteit van je campagne zit hem in deze stap. Door de juiste conclusies te trekken uit de beschikbare data kan je de advertenties steeds beter maken.

Conclusie

Adverteren is dus een must voor jou om boeren en tuinders  via Facebook te bereiken. Zoals je in het voorbeeld al hebt kunnen zien kun je heel specifiek uitkiezen wie jij wilt bereiken met jouw advertenties. Daarnaast blijkt uit de feiten dat jouw doelgroep zich ook daadwerkelijk op dit platform bevindt en dagelijks gebruik maakt van Facebook. Wil jij nou weten hoe jij om moet gaan met het adverteren op Facebook? Wij helpen je graag verder!

"Wil jij weten hoeveel mensen jij kunt bereiken op Facebook met jouw bedrijf?"

Kees-Jan de Waal
Online Marketing Adviseur

Bereken hoe groot jouw agrarische doelgroep is op Facebook!