Bijna iedereen die een smartphone heeft, maakt gebruik van WhatsApp, de gratis 1 op 1 berichten applicatie. De laatste tijd wordt er door de grote marketingplatforms veel geschreven over deze berichtenapp en het gebruik ervan voor bedrijven. Omdat onder boeren en tuinders maar liefst 53% gebruik maakt van WhatsApp, leek het mij voor jou interessant om te weten hoe je deze toepassing in kunt zetten voor jouw bedrijf. Daarom: lees deze blog en doe er je voordeel mee!

42 miljard berichten per dag
Een paar jaar geleden had ik nooit gedacht dat WhatsApp een medium zou worden voor bedrijven om te communiceren met hun klanten. Maar dat is nu toch wel even anders. Per dag worden er maar liefst 42 miljard appjes en 1,6 miljard foto’s verstuurd. Even een appje sturen of een foto of video delen met je vrienden, je kent het vast wel! Het zou toch een gemiste kans zijn als je deze mogelijkheid liet liggen voor je bedrijf?

Waarom jij Whatsapp in zou moeten zetten voor je bedrijf
Jarno Duursma heeft in zijn E-book ‘WhatsApp voor bedrijven’ vier redenen genoemd waarom de app interessant is voor een bedrijf:

  1. Je doelgroep zit op WhatsApp, 53% van de boeren en tuinders maakt al gebruik van Whatsapp.
  2. Whatsapp is laagdrempelig, iedereen maakt dagelijks gebruik van de app en weet dus precies hoe het werkt.
  3. Berichten worden beter ontvangen en geopend: vrijwel alles wat binnenkomt op Whatsapp wordt gelezen.
  4. Het vertrouwen is groot op WhatsApp. Omdat iedereen er dagelijks gebruik van maakt en het afgesloten is van de buitenwereld, is het gevoel van vertrouwen hoger dan bij andere Social Media platforms zoals Facebook en Twitter. Deze constatering kan de resultaten sterk verhogen.

Je kunt WhatsApp natuurlijk op verschillende manier toepassen in je bedrijf. Ook hiervoor heeft Jarno vier verschillende manieren genoemd. Als eerste kun je de applicatie bijvoorbeeld inzetten door middel van een “deelknop” op je website. Zo zorg je ervoor dat jouw producten of diensten door bezoekers op je website op een snelle manier onder de aandacht gebracht worden van anderen. En daarmee kun je deze mogelijkheid beschouwen als een eigentijdse variant van de bekende ‘mond-tot-mond reclame’.

Daarnaast kun je in WhatsApp verzendlijsten aanmaken met personen uit jouw doelgroep. Op die manier kun je de doelgroep op een persoonlijke manier met gerichte berichten benaderen. Verder kun je er ook voor kiezen om groep-chats aan te maken. Zo benader je meerdere personen tegelijk met één onderwerp. Dit kan geschikt zijn voor bijvoorbeeld het krijgen van feedback op jouw website.

Tot slot is WhatsApp ook een prima uitbreiding van je klantenservice. Via de applicatie kan er makkelijk en snel antwoord gegeven worden op vragen van jouw klanten. Belangrijk hierbij is dat je daarbij duidelijk aangeeft wat de richtlijnen zijn.

Voorbeeld
In onderstaand voorbeeld leg ik uit hoe jij de berichten applicatie WhatsApp kunt gebruiken om klanten aan je te binden.

Stel: je bent een agrarische makelaar en je hebt een aantal mooie boerenbedrijven te koop staan. Je besluit een Whatsapp campagne op te zetten om de doelgroep te bereiken die geïnteresseerd zou kunnen zijn in het kopen van een boerenbedrijf. WhatsApp is dan heel handig om snel en persoonlijk contact te hebben met deze mensen uit jouw doelgroep.

Je roept je doelgroep via je website en in je persoonlijke gesprekken op om jou toe te voegen aan hun contactlijst. Daarnaast vraag je ze of ze jou een appje willen sturen met “Makelaar Aan”, op deze manier weet je dat deze personen jou toestemming geven om berichten te sturen via WhatsApp. Alle personen binnen jouw doelgroep die zich op deze manier hebben aangemeld voeg jij toe aan een verzendlijst. Als dit is gebeurd, dan kun jij jouw doelgroep op maat gesegmenteerde berichten gaan sturen.

Nog even terug naar het voorbeeld van die agrarische makelaar. Als er een nieuw boerenbedrijf te koop aangeboden wordt, dan kun je als eerste de meest belangrijke potentiële kopers een bericht sturen over dit bedrijf. In dit bericht zet je op een duidelijke manier wat je van de doelgroep verwacht. In dit geval kan dat dus zijn dat je ze vraagt of ze interesse hebben of niet. Zo kun je via WhatsApp heel gemakkelijk in contact komen met potentiële kopers en een afspraak plannen.

Door het massale gebruik van WhatsApp onder jonge boeren in Nederland, is het voor jou waarschijnlijk ook heel interessant om WhatsApp toe te voegen aan je marketingstrategie. Het kost weinig tot niks en de implementatie van WhatsApp voor jouw bedrijf hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.

Hierboven hebben we al een aantal punten benoemd hoe jij WhatsApp kunt gebruiken. Doe er je voordeel mee en bereik jouw doelgroep op de juiste manier! Heb je nog vragen of heb je hulp nodig bij het inregelen van je WhatsApp campagne, neem dan contact met ons op. We bespreken graag met je welke mogelijkheden het beste passen bij jouw bedrijf.


Meer weten over Whatsapp en hoe jij het kan inzetten voor jouw bedrijf?

We adviseren je graag verder!