Er wordt al enige tijd gesproken en geschreven over het belang van een goede mobiele website. Echter lijken marketeers in de agrarische sector nog weinig stappen te hebben ondernomen om daadwerkelijk iets te veranderen.

Google heeft onlangs nog maar eens benadrukt dat het nu echt tijd wordt om je website te optimaliseren voor mobiel gebruik: ze gaan je positie in de zoekresultaten grotendeels bepalen aan de hand van de mobielvriendelijkheid van je webpagina.

verbeter je mobiele prestaties

De gebruiker staat voorop

In 2010 heeft Google de belofte gedaan zich te gaan richten op veilige en snelle websites voor de eindgebruikers. Vorig jaar kondigden ze aan dat websites met een veilige SSL-verbinding een streepje voor gaan krijgen in de zoekresultaten (hierover hebben wij eerder een artikel geschreven. Deze vind je hier), dus een maatregel omtrent de snelheid van websites liet niet lang op zich wachten.

Deze maand bracht Google een web-applicatie uit waarmee de mobiele prestaties van je website gemeten kunnen worden. Dit was voor veel marketeers al een teken dat er nieuwe mobiele ontwikkelingen op komst waren.


Tips om de mobiele prestaties te verbeteren

Ik geef je een aantal tips die je kunnen helpen om de mobiele prestaties van je website te verbeteren. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het totaalpakket, zowel vóór als achter de schermen.

 

Tip 1: Optimaliseer je afbeeldingen. Afbeeldingen die groter zijn dan nodig zorgen ervoor dat de laadtijd van een website sterk vertraagt. Daarnaast kost het de gebruiker veel data als hij of zij al die grote afbeeldingen moet downloaden. Een handig hulpmiddel is Tinyjpg. Dit online programma optimaliseert je afbeeldingen voor gebruik op het web.

Tip 2: Kies voor een snelle server. Het is belangrijk dat de jouw hosting provider gebruik maakt van snelle apparatuur. Wil je een snelle connectie, dan is een SSD server een must!

Tip 3: Maak gebruik van compressie. Dit is vaak in te stellen door je web-beheerder of hosting provider. Op deze manier worden grote digitale pakketjes samengedrukt tot kleinere snellere pakketjes.

Tip 4: Maak gebruik van caching. Als je gebruik maakt van caching betekent dit dat er één of meerdere kopieën van jouw website tijdelijk zijn opgeslagen op snellere media, of op de computer van de bezoeker (als deze de website al een keer heeft bezocht). Omdat dit een kopie is, is het een momentopname en dus niet altijd de meest recente versie van de website. Dit betekent wel dat alle afbeeldingen niet opnieuw gedownload hoeven te worden.

Tip 5: Zorg ervoor dat boven de “vouw” van je webpagina geen onnodige CSS of Javascript code staat (dit is de code waarmee websites worden opgebouwd). Op dit deel zou alleen code moeten staan dat nodig is om de inhoud weer te geven die boven de vouw zichtbaar is.

"Wil jij weten hoe jouw website scoort?"

Kees-Jan de Waal
Online Marketing Adviseur

Vul hieronder de URL van jouw website en je e-mailadres in. Dan laat ik je weten hoe jouw website scoort in de mobiele test!