Bereiken bezoekers hun doel op jouw website?
Recent onderzoek toont aan dat steeds meer bedrijven in de agrarische sector online te vinden zijn. Websites van leveranciers uit deze sector zijn echter vaak totaal niet gebruiksvriendelijk. Je website kan nog zo fraai ogen, maar als deze voor de gebruiker niet goed en handig werkt, dan blijven de resultaten vrijwel altijd uit. Heb jij ook zo’n website waaraan misschien nog wel een en ander te verbeteren valt? Doe dan je voordeel met onderstaande 6 tips, waarmee je een echt onderscheidende website krijgt.

Tip 1: Overzichtelijke homepage
Hoewel Google tegenwoordig de meeste bezoekers direct naar de goede pagina van je website stuurt, gaan de websitebezoekers vaak nog een kijkje nemen op jouw homepage. De homepage is dus een van de belangrijkste pagina’s van je website. Die kun je beschouwen als het online visitekaartje van je bedrijf. Als een bezoeker terechtkomt op deze pagina, dan zijn er een aantal dingen die absoluut niet mogen ontbreken:

  • Het logo en de slogan. Deze geven de bezoeker meteen duidelijkheid over waar ze zijn en wat ze hier kunnen vinden. Belangrijk, want als dit niet in een oogopslag helder is, dan haakt je bezoeker meteen af en gaat door naar een andere website
  • Het menu. Een goed menu geeft een bezoeker heel duidelijk en overzichtelijk aan wat de belangrijkste onderdelen van de website zijn
  • De zoekfunctie. Deze zorgt ervoor dat bezoekers ook zelf gericht kunnen zoeken naar informatie, door hun zoekvraag in te tikken in het speciaal daarvoor gemaakte zoekvenster op je site
  • De unieke kenmerken van jouw bedrijf; kort en overzichtelijk opgesomd. Deze geven de bezoeker een reden waarom ze bij jou moeten zijn en niet bij je concurrent
  • Een welkomstwoord. Het welkomstwoord vertelt de bezoeker in een paar korte en kernachtige woorden wat voor bedrijf je bent en wat je doet
  • Contact. Dit geeft aan waar de bezoeker je kan vinden en hoe deze je kan bereiken

 

Usability - website bosch beton

Voorbeeld 1: Overzichtelijke homepage Bosch Beton.

Uiteindelijk komt het er op neer dat de homepage van jouw website de etalage van je bedrijf is, maar dan online. Je hebt dus de mogelijkheid om de belangrijkste producten, diensten en aanbiedingen hier aan te bieden en om je bedrijf goed ‘neer te zetten’.

Tip 2: Duidelijke navigatie
De navigatie van je website moet ervoor zorgen dat alle vragen die bezoekers hebben snel beantwoord worden, zodat zij hun doel bereiken. Daarom is het belangrijk dat de navigatie meteen duidelijk is voor de bezoeker op je website. Je denkt misschien dat dit alleen het hoofdmenu bovenaan je website betreft (het ‘navigatiemenu’), maar dat is helaas niet waar. Een goed werkende navigatie omvat letterlijk alles wat ervoor zorgt dat een bezoeker makkelijk de weg vindt. En dan zijn naast het navigatiemenu ook het logo, de slogan, de paginatitel, de tussenkoppen en natuurlijk het beeldmateriaal (foto’s) belangrijk.

“Hoe bepaal ik welke categorieën terug moeten komen in mijn navigatiemenu?”

Het antwoord op deze vraag is simpel. Een gebruiksvriendelijke navigatiemenu bestaat uit 5 tot maximaal 9 items. Als eerst is het belangrijk dat “Home” en “Contact” terug te vinden zijn. Dit zijn de belangrijkste pagina’s van je website.

Vervolgens kijk je welke producten of diensten belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Interessant hierbij is dat je goed in je achterhoofd houdt waar jouw bezoekers het meest naar op zoek zijn. Deze categorieën zet je in je hoofdnavigatie. Heb je veel subcategorieën? Dan is het misschien handig om deze in een sub-navigatie onder te verdelen. Uiteindelijk is de grootte van jouw navigatiemenu sterk afhankelijk van de omvang van jouw assortiment aan producten en diensten.

Tot slot is een belangrijke functie van de navigatie om de bezoeker te vertellen waar deze zich bevindt op de site. Onderstaande onderdelen zorgen ervoor dat de bezoeker niet verdwaalt op jouw website:

  • Opbouw van je domeinnaam (www.bedrijfsnaam.nl) en de subdomeinen (www.bedrijfsnaam.nl/subdomein a)
  • De zogenaamde “Breadcrumbs”. Deze geven aan via welke route je op de huidige plek op de website bent gekomen, zodat je makkelijk weer terug kunt naar vorige pagina’s op de site
  • Paginatitel. Deze geeft in een paar woorden aan waar de pagina over gaat

Tip 3: Een goede zoekfunctie
Een duidelijke navigatie is erg belangrijk. Maar voor grote websites kan het handig zijn dat er ook een zoekfunctie wordt aangeboden, zodat bezoekers zelf op zoek kunnen gaan naar het het antwoord op hun vraag. Online gaan veel mensen hetzelfde te werk als in een winkel: eerst gaan zij zelf op zoek en wanneer ze het niet kunnen vinden, dan vragen ze het aan een medewerker.

Zoekfunctie - Ses van der haveVoorbeeld 2: Goede zoekfunctie SES Van Der Have.

Voor de gebruiksvriendelijkheid van je website is het slim dat je de zoekfunctie rechts bovenaan de pagina plaatst. Dit is immers waar de bezoekers verwachten dat de zoekbalk zit. Daarnaast kan het ook interessant zijn dat de zoekfunctie zelf automatisch aanvult wat een bezoeker intikt, zodat de bezoeker niet verder hoeft te typen.

Tip 4: Scanbare website
Teksten worden vaak geschreven op een zoekmachinevriendelijke manier. Dit is echter niet altijd de juiste manier. Lange teksten met veel zoekwoorden erin verwerkt hoeven niet altijd te zorgen voor een hoge gebruiksvriendelijkheid. Teksten met duidelijke tussenkoppen en witruimtes bevorderen de gebruiksvriendelijkheid juist wel. Deze zorgen er namelijk voor dat de bezoeker van jouw website snel door de tekst heen kan scannen en zo gemakkelijk zijn doel bereikt. Het is dus belangrijk dat je hier een goede balans in vindt.

Ga maar eens bij jezelf na: hoe scan jij een website? Vaak ga je eerst op zoek naar koppen die enigszins overeen komen met de oplossing die jij zoekt voor jouw probleem. Je leest meestal niet de gehele tekst, maar alleen de tekst die jou aanspreekt en je kan helpen bij het bereiken van jouw doel. Daarom is het goed om de belangrijkste informatie steeds zo ver mogelijk naar boven in iedere alinea te plaatsen. Ook helpen opsommingen en dikgedrukte of schuingedrukte teksten bij de scanbaarheid van je website.

Op een scanbare website bevinden zich ook vaak herkenbare knoppen. Deze knoppen dragen bij aan het behalen van het doel dat jouw bezoeker wil bereiken. Deze “call-to-action buttons”, zoals die genoemd worden, moeten er dan ook meteen uitspringen, zodat de bezoeker begrijpt wat er van hem of haar verwacht wordt.

Het uiteindelijke doel van een call-to-action is dat bezoekers er op klikken. De tekst moet dus krachtig genoeg zijn en de kleur moet opvallen. Daarnaast is het natuurlijk van belang dat een bezoeker begrijpt wat je hem of haar vraagt. Bijvoorbeeld: “bestel nu” of “vraag offerte aan”.

Zoals hierboven al benoemd, moeten de knoppen er echt uitspringen. Naast dat de tekst en de kleur aangepast kunnen worden, kun je er ook nog voor kiezen om te variëren in de vorm. Ook de consistentie bij het gebruik van de knoppen is erg belangrijk.

Als je een gebruiksvriendelijke website wilt is het dus aan jou om ervoor te zorgen dat de juiste informatie op een goede manier gepresenteerd wordt op de webpagina, zodat een bezoeker voorzien wordt in zijn online behoefte.

Tip 5: Goed leesbare website
Mobieltjes en tablets zijn niet meer weg te denken tegenwoordig. Deze apparaten worden dan ook ook steeds vaker gebruikt om op het internet te gaan. Wist je dat maar liefst 49% van de boeren en tuinders een mobiel heeft? Jij kunt met jouw bedrijf dus niet achterblijven met een website die niet mobielvriendelijk is. Je kunt er voor kiezen om je website responsive te maken. Een responsive website is een website die zich aanpast aan het formaat van het apparaat dat je gebruikt om de website te bezoeken. Meer weten over een responsive website? Bekijk hier de blog van Frankwatching.


Benieuwd of jouw website mobiel vriendelijk is?
Klik op de button en kom erachter!


Waar je ook rekening mee moet houden is het soort browser. Naast “Internet Explorer” heb je bijvoorbeeld ook nog “Chrome”, “Safari” en “Firefox”. Dit zijn allemaal webbrowsers die je kunt gebruiken om een website te bezoeken. Het is dus belangrijk dat je gaat testen of jouw website in al deze browsers goed werkt. Hiervoor is een handig programmaatje online beschikbaar genaamd “Browserstack”. Deze tool helpt je bij het uitzoeken of jouw website leesbaar is in verschillende browsers én op verschillende apparaten. Hiervoor kun je de gratis proefversie gebruiken.

Ook de laadsnelheid van je website heeft invloed op de gebruiksvriendelijkheid en kan ervoor zorgen dat een website dus niet goed of zelfs helemaal niet leesbaar is. Als gebruikers te lang moeten wachten voor je website zichtbaar wordt op het scherm, dan klikken ze vaak al weg. Een goede laadsnelheid is dus erg belangrijk! Ook hier is een handig programmaatje voor. Dit is Google PageSpeed Insights.

 

Pagespeed test

Voorbeeld 3: Google PageSpeed Insights.

Benieuwd of de laadsnelheid van jouw website goed is? Kijk dan hier.

Tip 6: Testen
De laatste tip die ik voor je heb is: Test je website! Je zult nu waarschijnlijk denken dat je zelf heus wel weet wat logisch is en niet, maar vaak vergissen mensen zich daar toch in is mijn ervaring. Wat voor jou logisch is, kan voor een bezoeker op je website soms volslagen onbegrijpelijk zijn. En het kan natuurlijk ook zo zijn dat je gewoon helemaal niets weet van websites. Daarom is het belangrijk dat je website laat testen.

Gelukkig hoef je dit niet zelf te doen. Er zijn tegenwoordig genoeg bureaus die jou kunnen helpen met het testen van de gebruiksvriendelijkheid van je website. Het kan natuurlijk ook zijn dat je daarvoor geen budget hebt. In dat geval zijn er ook genoeg mogelijkheden om zelf te testen of jouw website gebruiksvriendelijk is. Een aantal voorbeelden hiervan, zoals Pagespeed en Browserstack, heb ik hierboven al benoemd.

In mijn volgende blog zal ik verder ingaan op usability onderzoek. Ik zal een overzicht geven van de verschillende methoden en wat deze precies inhouden.

Hulp nodig?
Ben jij benieuwd of jouw websitebezoekers hun doel bereiken op jouw website? Wij helpen je graag! Vul hieronder je gegevens in en laat vrijblijvend eenmalig jouw website checken.

Gratis Website Check

Vul je gegevens hieronder in en wij checken gratis of jouw website voldoet aan alle eisen.