Ben jij één van de vele marketeers die volgend jaar serieus werk wil gaan maken van de online marketing van jouw bedrijf? Wil jij aan de slag gaan met je website verbeteren, waardevolle leads genereren voor je verkoopafdeling, je concurrentie online de baas worden of een AdWords campagne richting installateurs instellen die wel werkt?

In dit artikel bespreek ik drie stappen die elk bedrijf in de installatiebranche moet doorlopen om volgend jaar online succesvol te zijn.

Stap 1: Begin bij het begin: de strategie

De eerste stap is meteen de allerbelangrijkste. Vreemd genoeg één die vaak overgeslagen wordt. Veel bedrijven beginnen gewoon. Zonder eerst goed na te denken. Reden waarom er heel veel online initiatieven floppen.

Online marketing is een breed en dynamisch vakgebied. Er zijn tientallen mogelijkheden en middelen waaruit je kan kiezen om online aan de slag te gaan. De keuzes die je maakt zijn allesbepalend voor je succes. Het is dus belangrijk dat je meteen de juiste keuzes maakt. Dat is dan ook wat je doet in de eerste stap: het bepalen van je strategie. Daarbij breng je in kaart:

  1. Waarom kiest een klant voor jouw bedrijf? (Profilering)
  2. Wat doet jouw concurrent online? (Concurrentie)
  3. Hoe en wat zoekt jouw klant online? (Zoekwoorden onderzoek)
  4. Wat wil je online eigenlijk precies bereiken? (Doelstellingen)

Waarom kiest een klant voor jouw bedrijf?

Wat doet jouw bedrijf nu echt anders dan alle andere bedrijven die er zijn in jouw branche? In de installatiebranche zijn er veel aanbieders van bijvoorbeeld cv ketels of warmtepompen. Hoewel elke fabrikant zal zeggen dat zijn ketel of warmtepomp de beste is, is er in de praktijk geen slecht product meer. Het is dus bijna onmogelijk om op prijs of product het verschil te maken. Elk product is goed en de prijs is scherp.

Op basis waarvan maakt een installateur dan een keuze voor jou? En kom dan niet aan met ‘service’, ‘snelle levering’, ‘kwaliteit’ of andere holle begrippen die bij 9 van de 10 leveranciers in de installatiebranche op hun website te vinden zijn. Zoek uit waarin je het nu echt anders doet dan alle anderen waardoor je echt uniek en onderscheidend bent.

Wat doet jouw concurrent online?

Voordat je keuzes gaat maken over je strategie zoek je grondig uit wat je concurrent online doet. Hoe profileren zij zich? Waarin zijn zij onderscheidend en waarin niet? Adverteert elke concurrent op Google AdWords? Dan zijn de kosten daarvoor misschien wel zo hoog en de concurrentie te groot dat je beter je focus kunt leggen op een andere manier van leads genereren.

Zoek grondig uit waar precies de zwakke punten zitten van de online aanpak van je concurrent en benut deze bij het bepalen van je eigen lijn.

Hoe en wat zoekt jouw klant online?

De basis van je online strategie ligt bij het in kaart brengen van het zoekgedrag van je klanten. Niet door zelf te verzinnen waar het over moet gaan op je site. Wel door via handige tools die Google biedt op basis van keiharde data vast te stellen welke informatie jouw klant zoekt. Door het zoekgedrag in kaart te brengen – bijvoorbeeld via de zoekwoordplanner van Google – en de gevonden zoekwoorden te rubriceren naar belangrijke thema’s, krijg je een goed beeld van:

  • hoe en wat jouw klanten precies online zoeken
  • hoe jij je website het beste kunt inrichten zodat je je klant online echt goed helpt
  • welke informatie (‘content’) je op je website moet plaatsen

…En belangrijk: allemaal zonder ongefundeerde aannames te doen!

Doelstellingen

Geen plan zonder heldere doelstellingen. Alle keuzes die je gaat maken zijn ondergeschikt aan de doelstellingen die jij formuleert. Wil jij online in contact komen met nieuwe klanten? Of wil je betere informatie geven aan je huidige klanten via je online kanalen? Het kan allebei, maar het levert in beide gevallen een totaal verschillende aanpak op.

Stap 2: De tactiek: Email, Facebook, LinkedIn, Videomarketing of……?

Bij het bepalen van de tactiek stel je vast welke middelen het best passen bij de gekozen strategie en hoe deze het best ingezet ingezet kunnen worden om je doel te bereiken. Belangrijk daarbij is dat je je realiseert dat elk marketingmiddel zo zijn eigen aanpak vraagt.

Ga je met email marketing aan de slag? Wil je adverteren op Facebook? Zet je LinkedIn in? Ligt het voor de hand om videomarketing te gebruiken? Of: toch maar aan de gang met zoekmachine optimalisatie? De mogelijkheden zijn eindeloos.

Een voorbeeld. Als het strategisch slim is om te gaan adverteren in Google AdWords omdat je op korte termijn leads wilt genereren, dan zal je een tactiek moeten bedenken hoe je hiermee met jouw bedrijf succesvol kunt zijn. Denk aan:

  • Op welke zoektermen ga ik adverteren?
  • Welke landingspagina’s moet ik maken?
  • Welke informatie (‘content’) moet er op deze pagina staan?
  • Hoe maak ik van een websitebezoeker een klant?
  • Hoe ga ik mijn campagnes meten, analyseren en bijsturen?
  • Wanneer ben ik tevreden over mijn campagne?
  • Welke tijdsplanning houd ik aan?

Daarnaast is prioritering belangrijk: welke middelen zet je in welke volgorde in en op welk moment? Wellicht dat je op strategisch vlak meerdere doelstellingen hebt. Sommige zijn voor resultaten op de korte termijn belangrijk, andere voor effecten op de lange termijn. Maak in overleg met het verkoop- en marketingteam duidelijke keuzes waar je op gaat focussen. Door dit zorgvuldig vooraf af te stemmen en door de focus te houden, zul je er eerder in slagen om je doel te bereiken.

Streef ook niet meteen het allerhoogste niveau na. Soms is goed ook voldoende, maar blijf er dan wel aan sleutelen, zodat het steeds beter wordt. Sommige bedrijven leggen de lat zo hoog, dat er uiteindelijk niets gebeurt omdat er altijd wel iets is dat rammelt aan je aanpak.

Stap 3: De uitvoering

Bij deze stap denk je na over de de uitvoering van je tactiek. Dan komt er direct één heel belangrijk vraagstuk om de hoek, namelijk:

Ga ik dit zelf doen of doe ik er verstandig aan om kennis in huis halen?

Zelf doen houdt in dat jij of je marketingteam zelf aan de slag gaat met de tactiek en overgaat tot concrete acties. Prima als je voldoende capaciteit en kennis in huis hebt. Lastig als je collega’s allemaal vol werk zitten of er veel te weinig echt verstand van hebben. In die gevallen kun je beter kennis in huis halen. En dan heb je eigenlijk twee mogelijkheden.

  1. Je neemt er nieuw personeel voor aan, waarbij je jezelf de vraag stelt of je voldoende in staat bent om sollicitanten te selecteren ‘die er echt verstand van hebben’. Heb je zelf onvoldoende kennis van het online marketing vak, dan is dat best lastig. In zo’n situatie kun je je laten adviseren bij de werving en selectie
  2. Je besteedt de online marketing werkzaamheden (geheel of gedeeltelijk) uit aan een gespecialiseerd online marketing bureau

Nadat je dit vraagstuk hebt gehad kun je aan de slag met de uitvoering. Zoekwoordonderzoek, zoekwoordselectie, advertentieteksten schrijven, budget vaststellen, campagne inregelen enz. en dan: gaan! De advertenties worden getoond in Google en het websitebezoek schiet omhoog.

…En dan begint het echte spel pas!

Online marketing is geen exacte wetenschap, maar een continue proces van testen, inzetten, meten, analyseren en verbeteren. En nog een keer. Steeds weer overnieuw. 

Het inzetten van de genoemde Google AdWords campagne zorgt bijvoorbeeld voor heel veel data. Maar wat zeggen die data nu precies? Wanneer is je campagne geslaagd? Als er veel kliks naar de website zijn geweest? Maar wat nu als nieuwe websitebezoekers je website meteen weer verlaten? Moet je dan een andere landingspagina maken? Andere zoekwoorden instellen? Je budget per klik verhogen, of….?

Dagelijks, wekelijks of maandelijks zul je de AdWords campagnes moeten bijstellen. Net zolang totdat je het gewenste effect bereikt hebt. En zelfs dan zul heel regelmatig moeten monitoren of het effect nog steeds zichtbaar is, of dat er ondertussen wellicht een concurrent is die de zaken net zo slim aanpakt als jij en online aandeel van je afsnoept.

En dit geldt niet alleen voor Google AdWords campagnes, maar ook voor optimalisatie van de website, conversie optimalisatie, Facebook advertising, et cetera.

Conclusie

Strategie, tactiek, uitvoering: door deze drie stappen te doorlopen, ga je op een gefundeerde manier aan de slag met online marketing. Vaak worden deze stappen niet volledig doorlopen, maar wordt er gelijk begonnen met de uitvoering. Veel geld wordt weggegooid door deze slechte keuzes. 

Mocht jij met deze vraagstukken zitten, dan weet je ons vast wel te bereiken voor hulp!

Rien van Wolfswinkel

Tel: 085 0030 312
Mail: Klik hier

InstallatieMarketeers is één van de merken van Signum Marketing en is gespecialiseerd in online marketing in de installatiebranche.

Meer weten over hoe wij dit doen?