Wetenschappers en ingenieurs dromen al jarenlang van het maken van computers met mensachtige zintuigen en besluitvormingsmogelijkheden. Hoewel dit nog een verre droom blijft, zijn er al verschillende ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence (AI) die ons leven beïnvloeden.
Wetenschappers en ingenieurs dromen al jarenlang van het maken van computers met mensachtige zintuigen en besluitvormingsmogelijkheden. Hoewel dit nog een verre droom blijft, zijn er al verschillende ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence (AI) die ons leven beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan Siri en Google Home. AI biedt ook voor marketing veel mogelijkheden. Benieuwd wat voor potentieel AI heeft en hoe jij dit kunt inzetten om de groei van jouw bedrijf te stimuleren? Lees het in dit artikel!
Artificial Intelligence is het vermogen van een computerprogramma om te denken en te leren. Het doel hiervan is dat machines met AI zelf in staat zijn om met hun omgeving te communiceren zonder dat daar een mens aan te pas komt.
AI is niet hetzelfde als machine learning (ML). ML is een toepassing van AI en kan enorme hoeveelheden gegevens verzamelen en analyseren met behulp van AI. ML richt zich op het vermogen van machines om een set gegevens te ontvangen en voor zichzelf te leren. Hoe meer informatie ML ontvangt, hoe meer de algoritmen veranderen. AI daarentegen is vrijwel onbeperkt. Het is een veel breder concept dan alleen de technologie. Als je hier meer over wilt weten, kijk dan hier.
Maar hoe kun jij met artificial intelligence marketingwerkzaamheden ondersteunen? Een van de grootste voordelen van AI is dat het je kan helpen de steeds groter wordende hoeveelheid gegevens op internet te begrijpen. Hoe sneller je de gegevens van jouw klanten kunt inzien en begrijpen, hoe beter je een gepersonaliseerde ervaring kunt verzorgen.
Door de stijgende populariteit van social media is er een enorme toename van aantal gebruikers op het internet. Deze toename zorgt ook voor een toename in de hoeveelheid data die we elke dag als gebruikers creëren. Door de opkomst van nieuwe apparaten en technologieën zal dit alleen maar sneller toenemen. Dit soort gegevens zijn enorm waardevol voor jouw marketing: ze geven je waardevolle inzichten in jouw (potentiële) klanten en hun online gedrag. Uit onderzoek van IBM blijkt dat 88% van de ondervraagde bedrijven deze data niet maximaal benut doordat deze niet getagd of gecategoriseerd worden. Dit is waar AI jou kan helpen. Via AI kun je interne en externe data analyseren. Zoals jouw website, social media, nieuws en andere kanalen. AI analyseert informatie om unieke trends, patronen en onregelmatigheden te ontdekken.
AI helpt voorspellende analyses te versnellen en waardevolle inzichten te ontdekken uit verborgen data. Hoe? AI kan snel een enorme hoeveelheid gegevens analyseren om unieke trends te vinden. Daarnaast kan AI deze inzichten gebruiken om je marketing te optimaliseren. Door voorspellingen te doen over toekomstige resultaten kun jij beter inspelen op de behoeften van jouw (potentiële) klanten. Zelfs als je al inzicht hebt in wat jouw klanten van je bedrijf vinden, bied je hierdoor ook content, producten en diensten aan die meer aansluit bij hun behoeften en interesses.
AI is een perfect hulpmiddel om een unieke en authentieke gepersonaliseerde ervaring te bieden. Het geeft je bedrijf een kans om een-op-een-contact te hebben met elke (potentiële) klant. Van aangepast e-mails tot op maat gemaakte bestemmingspagina’s, AI kan verschillende aspecten van jouw marketing personaliseren. Een voorbeeld: stel dat je inzicht hebt in of een klant veganist of vegetariër is, of wat voor soort maaltijden hij het liefste eet op reis, in het weekend met zijn gezin of wanneer hij alleen eet. Dit soort klantvariabelen zijn enorm kostbaar om de customer journey te personaliseren. Wanneer jij weet wat jouw klant wil op welk moment, kun je hier de ervaring op aanpassen.
Content is een belangrijk onderdeel van marketing. AI kan je ondersteunen bij het creëren van content, en zelfs ook bij het samenstellen en verspreiden ervan. Dit bespaart tijd en geld die je ergens anders in kunt investeren. Via NLP-gebaseerde algoritmen kun je eenvoudige berichten en nieuwsartikelen schrijven via computers. Omdat de bots voor het maken van content sterk afhankelijk zijn van gegevens en structuur, kunnen ze niet helemaal zelf content creëren zoals mensen dat kunnen.
Benieuwd naar wat AI voor jou kan betekenen? Je kunt direct persoonlijk advies vragen bij een van onze marketingexperts! Neem contact met ons op voor meer informatie. Bel naar 085-0030334 of stuur een e-mail naar info@sgnm.nl.
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.