Vorige week heb je kunnen lezen over 3 redenen waarom ook b2b nu zou moeten inzetten op TikTok-marketing. In dat artikel las je wat TikTok is en waarom TikTok-marketing interessant is voor b2b. Nu duiken we er wat dieper in. Ben jij benieuwd naar de manieren waarop jij kunt adverteren op TikTok? Lees dan nu verder!
Vorige week heb je kunnen lezen over 3 redenen waarom ook b2b nu zou moeten inzetten op TikTok-marketing. In dat artikel las je wat TikTok is en waarom TikTok-marketing interessant is voor b2b. Nu duiken we er wat dieper in. Ben jij benieuwd naar de manieren waarop jij kunt adverteren op TikTok? Lees dan nu verder!
Naast betaalde advertenties kun je op TikTok net als bij andere sociale media ook organisch adverteren. Dat houdt in dat je content maakt die verspreid wordt zonder dat jij ervoor hoeft betalen. TikTok laat jouw content aan mensen zien wanneer het algoritme vindt dat deze content relevant voor hen is.
Hiervoor moet je als eerste een bedrijfsaccount maken. Vervolgens kun je video’s maken en deze delen met andere TikTok-gebruikers. Een organische post kan op TikTok zomaar viral gaan, ongeacht het aantal volgers dat je hebt. Let bij het maken van jouw content op een aantal dingen:
Ben je tevreden over het type content dat je hebt gemaakt? Voelt deze authentiek en positief aan? En sluit deze aan bij waar jouw merk voor staat? Dan ben jij klaar om jouw organische content te plaatsen op TikTok!
Wil jij naast organische TikTok-video’s ook advertenties plaatsen? Of wil jij zelfs alleen TikTok-advertenties plaatsen? Dan is het van belang dat je weet welke advertentietypen er allemaal zijn. Ik bespreek hieronder de drie beschikbare advertentietypen: Brand Takeover, TopView en In-Feed Ads. Binnenkort zullen er twee advertentietypen bijkomen die meer gericht zijn op de content. Omdat ze nog niet beschikbaar zijn in Nederland, laten we deze voor nu nog even buiten beschouwing.
Dit zijn advertenties van 3 tot 5 seconden die op een volledig scherm worden weergegeven. Deze advertenties bestaan uit een afbeelding of een GIF. De gebruiker ziet de advertentie meteen hij deze de app opent. Daardoor trek je met een Brand Takeover-advertentie direct de aandacht van de gebruiker. Bij dit advertentietype kies je een categorie waarin je wil dat jouw advertentie getoond wordt. Vervolgens krijgen alleen gebruikers die hebben aangegeven dat ze hierin geïnteresseerd zijn jouw advertentie te zien. Dit advertentietype is geschikt voor als je meer merkbekendheid wilt of meer betrokkenheid wilt creëren.
Net als bij de Brand Takeover trekt dit advertentietype onmiddellijk de aandacht van de gebruiker. TopView-advertenties worden op een volledig scherm weergeven wanneer gebruikers TikTok openen, als de eerste video in de "For You"-feed. De duur hiervan is net als de organische content op TikTok maximaal 60 seconden. Dit soort advertenties zijn geschikt als je meer bereik wilt creëren.
In-Feed advertenties spreken voor zich. Ze verschijnen in jouw "For You"-feed. In tegenstelling tot de vorige twee staan ze niet meteen bovenaan, maar zijn ze pas na een aantal TikTok-video's te zien. In-Feed-advertenties duren maximaal vijftien seconden en verschijnen op een volledig scherm. Met een In-Feed-advertentie zorg je ervoor dat jouw content geïntegreerd is met de content die verschijnt in de “For You”-feed van de gebruikers. Dit soort advertenties vallen niet op en gebruikers hebben soms niet eens in de gaten dat zij naar een advertentie kijken. Dit advertentietype is geschikt als jij meer merkbekendheid wilt of gebruikers wilt aansporen tot actie.
Tip 1: neem voordat je op TikTok wilt adverteren eerst rustig de tijd om het platform te verkennen. Op deze manier krijg je een goed beeld van welke content er op TikTok gedeeld wordt. En kom jij er goed achter welke content jij moet maken voor TikTok-marketing.
Tip 2: vraag mensen in jouw omgeving die bekend zijn met TikTok om jou te laten zien hoe het platform werkt.
Tip 3: kijk filmpjes over hoe je moet adverteren op TikTok en hoe je zelf TikTok-video’s maakt, bewerkt en plaatst.
Tip 4: werk samen met influencers of creators die bekend zijn met TikTok.
Tip 5: wees creatief en zorg dat je opvalt met de content die jij maakt.
Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel een beter beeld hebt van de mogelijkheden van TikTok. Heb jij alsnog vragen? Neem gerust contact met ons op! Onze marketeers helpen je graag.
Bel naar 085-0030334 of stuur een mail naar info@sgnm.nl
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.